کتاب دبیره

Dabireh
کد کتاب : 23509
شابک : ‏‫‬‭‫‭978-6005191646
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 162
سال انتشار شمسی : 1388
سال انتشار میلادی : 2009
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب دبیره اثر رضا عابدینی

"دبیره" کتابی است از طراح گرافیک و مدیر هنری معاصر ایرانی، "رضا عابدینی" که در زمره ی نسل چهارم از طراحان گرافیک ایران قرار می گیرد. "رضا عابدینی" که پس از فارغ التحصیلی از رشته های طراحی گرافیک از هنرستان و کارشناسی نقاشی از دانشگاه، فعالیت حرفه ای خود را از اواخر دهه ی شصت شمسی آغاز نمود، عمده ی عملکرد خود را بر طراحی گرافیک، علی الخصوص طراحی پوستر، کتاب و نشانه با تاکید بر روش تایپوگرافی متمرکز ساخت. فعالیت بی وقفه ی "رضا عابدینی"، جوایز متعدد ملی و بین المللی را برای وی به همراه داشته و آثار وی در نمایشگاه های داخلی و خارجی متنوعی، در معرض دید هنردوستان قرار گرفته است.
کتاب پیش رو تحت عنوان "دبیره" به قلم "رضا عابدینی"، در صد و شصت و دو صفحه به همت انتشارات نظر به عرصه ی چاپ رسیده است و به عنوان اثری منحصر به فرد از "رضا عابدینی"، در اختیار مخاطبان علاقه مند به تایپوگرافی و دیگر حوزه های مرتبط قرار گرفته است. از جمله سوالاتی که ممکن است ذهن و توجه بسیاری از ایرانیان فارسی زبان و فارسی نویس را به خود جلب کرده باشد، این مساله است که آیا ما ایرانی می نویسیم یا فارسی؟ طراحی حروف و حروف نگاری ما به چه شکل است؟ و آیا حروف چاپی که امروزه مورد استفاده ی ما قرار می گیرد، اساس صحیح دارد یا مشتق از اشتباهات ناگزیر است؟ نویسنده تلاش کرده تا در کتاب "دبیره"، صحیح ترین پاسخ به این سوالات و مباحث مربوط به زبان، نوشتار، خط و طراحی حروف فارسی را برای خوانندگان تشریح کند.

کتاب دبیره

رضا عابدینی
رضا عابدینی (متولد سال ۱۳۴۶، تهران) طراح گرافیک و مدیر هنری معاصر ایرانی است.او فارغ‌التحصیل رشته طراحی گرافیک از هنرستان هنرهای تجسمی پسران تهران و لیسانس نقاشی از دانشگاه هنر تهران است و فعالیت حرفه‌ای خود را از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده‌است. فعالیت‌های او بر طراحی گرافیک از جمله طراحی پوستر، نشانه و کتاب با تأکید بر روش تایپوگرافی متمرکز است. از کارهای قابل توجه او می توان به طراحی نشانه گالری طراحان آزاد اشاره کرد.عابدینی عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران؛ و انجمن بین‌ا...
قسمت هایی از کتاب دبیره (لذت متن)
هنوز نمی دانیم ایرانی می نویسیم یا فارسی و یا طراحی حروف می کنیم یا حروف نگاری یا … آنچه ما امروز به منزله حروف چاپی استفاده می کنیم و بر سر چندوچونش و ساییده شدن گوشه اش ادعا داریم، یک اشتباه ناگزیر بوده است…اصلی ترین هدف در این پژوهش ها یافتن درست ترین پاسخ های ممکن برای سوالات مرتبط با موضوع خط، نوشتار، زبان و طراحی حروف فارسی بوده است.