کتاب قصه هایی برای تاریکی

Eine Geschichte dem Dunkel erzaehlt
کد کتاب : 15180
مترجم :
شابک : 978-0000562081
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 144
سال انتشار شمسی : 1394
سال انتشار میلادی : 2007
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب قصه هایی برای تاریکی اثر راینر ماریا ریلکه

داستان‌های برگزیده‌ای از راینر ماریا ریلکه (۱۸۷۵-۱۹۲۶)، شاعر و نویسنده برجسته آلمانی، در «قصه‌هایی برای تاریکی» به چشم می‌خورند. این دفتر از کتاب «داستان‌هایی از خدای مهربان» عمدتا استخراج شده است. قصه‌ها در این کتاب از زبان ساده ولی با نگاهی شاعرانه به مخاطب خود بیان می‌شوند. ریلکه در این داستان‌ها از زبان و ساختاری تخیلی کودکانه استفاده کرده است. مضامین داستان‌های کوتاه ریلکه اغلب عارفانه، عاطفی و گاها احساسی هستند. یک بخش از «قصه‌ای برای تاریکی» را از این کتاب می‌خوانیم:

" دکتر گئورگ لاسمان، پس از غیبتی طولانی به وطنش بازمی‌گشت. او در آنجا چیز چندانی نداشت و مدت زیادی هم در آنجا نمانده بود. حالا تنها دو خواهرش که هر دو متأهل بودند و به‌نظر می‌رسید ازدواج موفقی هم داشته‌اند، در شهر پدری‌اش زندگی می‌کردند. دیدار دوباره‌ی آن‌ها پس از دوازده سال دلیل این سفر بود. واقعا قصدش همین بود. ولی شب هنگام که دکتر در قطار شلوغ خوابش نمی‌برد، دریافت که به جست‌وجوی دوران کودکی‌اش به آنجا می‌آمد و دلش خواست در آن کوچه‌های قدیمی دوباره چیزی پیدا کند؛ درگاهی، برجی، چشمه‌ی آبی، دستاویزی برای شادی یا غمی که می‌توانست دوباره خود را در آن بشناسد. آدم خودش را در گرماگرم زندگی گم می‌کند. اینجا بود که خاطرات مختلفی به ذهنش خطور کرد؛ آن خانه‌ی کوچک در کوچه‌ی هاینریش با دستگیره‌های براق درها و راهروهایی تیره رنگ. مبلمان و اثاثیه‌ی خانه و پدر و مادرش در کنار آن‌ها، در حالی که همگی قدیمی و مستعمل و احترام برانگیز بودند. روزهای پرشتاب و سریع هفته و یکشنبه‌ها که مثل سالنی خالی بود. کمتر مهمانی‌ای با لبخند و بدون دستپاچگی انجام می‌شد. پیانوی کوک نشده، قناری پیر، مبل راحتی موروثی که هیچ‌کس حق نداشت رویش بنشیند. جشن نامگذاری، یک آشنا، عمویی که از هامبورگ می‌آمد، تأتر عروسکی، یک ارگ دستی، جمعی بچه‌گانه و ناگهان کسی که می‌گفت: کلارا! دکترتقریبا خواب بود."

ریلکه را در مقام یک شاعر اگر بخواهیم بررسی کنیم ، باید نخست از سبک او بگوییم. ریلکه یک شاعر بسیار تصویر ساز است.
یکی از موهبت هایی که شاعران شرقی به شاعران غربی هدیه کرده اند ، موهبت تصویر سازی در شعر است.
شعر غرب علاوه بر تمامی زیبایی های موجود در آن ، هیچگاه در درون یک قاب ادبی چون یک قاب مصور جای نمی گرفت و این امر تکاپوی شاعرانگی را در شاعران غربی به مرور کم کرده بود. اما افرادی چون ریلکه ، این تصویر سازی را وارد شعر غرب کردند.

کتاب قصه هایی برای تاریکی

راینر ماریا ریلکه
رنه کارل ویلهلم ماریا ریلکه، زاده ی 4 دسامبر 1875 و درگذشته ی 29 دسامبر 1926، شاعر و رمان نویس چک/اتریشی بود.او در شهر پراگ چشم به جهان گشود و دوران کودکی چندان شاد و خوشحالی نداشت.پدر و مادر ریلکه در سال 1884 از هم جدا شدند و او را وادار به ورود به دانشگاه نظامی کردند. ریلکه سال های 1886 تا 1891 را در این دانشگاه گذراند و به علت بیماری آن جا را ترک کرد. او پس از 4 سال تلاش برای گذراندن امتحان ورودی دانشگاه، سرانجام موفق به این کار شد و در پراگ و مونیخ، به تحصیل ادبیات، تاریخ و فلسفه مشغول گش...