کتاب مغالطات

Moghaletat
کد کتاب : 15199
شابک : 978-9640913796
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 388
سال انتشار شمسی : 1401
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 23
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب مغالطات اثر علی اصغر خندان

مغالطه قیاسی اشتباه است و مغالطه گر یا مغلطه گر فردی است که با استدلال نادرست به نتیجه ای درست و یا نادرست می رسد. هر کسی که جویای حقیقت باشد لازم است که این کتاب را مطالعه کند چرا که با خواندن این کتاب فرد می تواند به سه هدف اصلی برسد:

1- فریب مغالطه های دیگران را نمی خورد.

2- خودش درگیر مغالطه نمی شود و در نتیجه گمراه نمی شود.

3- کسانی که از این طریق در گمراهی هستند را می تواند نجات دهد.

در این کتاب نویسنده سعی کرده به طور ساده و روان با خواننده صحبت کند و حتی کسانی که از علم منطق هیچ اطلاعی ندارند می توانند با متن کتاب ارتباط برقرار کنند. دکتر علی اصغر خندان در این کتاب برای ما در حدود 100 مغالطه را که ممکن است در حین فکر کردن به آن ها گرفتار شویم، شرح داده و برای هر کدام توضیحات بسیاری نوشه است تا بتوانیم با شناخت دقیق این مغالطات به دام آن ها گرفتار نشویم. با مطالعه این کتاب می توان با اندیشه ای درست و عاری از مغالطه به تفکر کردن پرداخت و به دنبال کشف حقایق جهان رفت. مغالطات کتاب برگزیده دانشجویی در سال 1380 است و مقدمه ای بسیار خوب دارد که توصیه شده حتما قبل از خواندن کتاب اصلی خوانده شود. همچنین در پایان هر فصل از کتاب نویسنده تمرین هایی نیز افزوده تا یادگیری مطالب بهتر صورت گیرد.

کتاب مغالطات

قسمت هایی از کتاب مغالطات (لذت متن)
همان طور که برخی مردم واقعا عابد هستند و برخی به ظاهر عابد، همان طور که برخی از طلا و نقره ها واقعی هستند و برخی تقلبی، همچنین برخی استدلال ها نیز واقعا استدلالند و بعضی به ظاهر استدلال هستند و در واقع، اشتباهند. به این استدلال ها، مغالطه می گوییم.

در این کتاب از هیچ یک از شیوه های مرسوم در طبقه بندی مغالطات پیروی نشده است و به جای تقسیم بندی بر اساس علت مغالطی بودن، این کار بر حسب محل ارتکاب مغالطات صورت گرفته است.

برخی، به عمد یا غیر عمدی، به گونه ‏ای استدلال می‏ آورند که در ظاهر صحیح است، اما معنا و محتوایی بسیار خطا آلود مغلطه‏ آمیز دارد. پی‏آمد ناگوار این خطاها و مغلطه‏ ها کم نیست. لذا شناخت آنها از چند جنبه برای هر انسانی ضروری است: 1. شخصا از مغالطه پرهیز کند 2. آگاهی یابد تا دیگران او را از این راه فریب ندهند 3. گرفتاران مغالطه را نجات دهد.