کتاب فضا، تفاوت، زندگی روزمره؛ خوانش هانری لوفور

Space Difference, Everyday Life
  • 39,900 تومان
  • تمام شد ، اما میاریمش 😏
  • انتشارات: تیسا تیسا
    نویسنده:
کد کتاب : 15450
مترجم :

شابک : 978-6007212387
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 475
سال انتشار شمسی : 1396
سال انتشار میلادی : 2007
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب فضا، تفاوت، زندگی روزمره؛ خوانش هانری لوفور اثر هانری لوفور

در پانزده سال گذشته، شهرت هانری لوفور به بالاترین حد خود رسیده است و او اکنون با برخی از بزرگان نظریه اجتماعی اروپا (بوردیو، دلوز، هاروی) برابری می‌کند. به ویژه، کار او همچنین مفاهیمی مانند مطالعات شهری، جغرافیا و برنامه ریزی احیا کرده است. در واقع او توانسته است صورت بندی انتقادی جدیدی از این مفاهیم را ارائه دهد که قابل تطبیق با نظریه های مارکسیستی است. امروزه هر آن کس که در حوزه مطالعات شهری تحقیق می کند، نمیتواند به سادگی از کنار نظریات او عبور کند. این کتاب که تحت عنوان "فضا، تفاوت، زندگی روزمره؛" در ایران منتشر شده است، از جدی ترین کارهای این پژوهشگر و متفکر است. تولید اجتماعی فضا، حق شهر، زندگی روزمره و شهرنشینی جهانی از مهمترین مسائلی هستند که در این کتاب مهم مورد بحث قرار گرفته اند.

شایان ذکر است که مجموعه انبوه آثار لوفور دو مکتب فکری اصلی را ایجاد کرده است: یک مکتب اقتصادی سیاسی و دیگری که بیشتر جنبه فرهنگی دارد و لحن پساساختارگرایی دارد. فضا، تفاوت و زندگی روزمره این دو مکتب فکری را در یک رویکرد لفوری با هم ادغام می کند.

کتاب فضا، تفاوت، زندگی روزمره؛ خوانش هانری لوفور

هانری لوفور
هانری لوفور (Henri Lefebvre) (زادهٔ ۱۶ ژوئن ۱۹۰۱ در اژتمو، لاند – درگذشتهٔ ۲۹ ژوئن ۱۹۹۱ در ناوارنس، فرانسه) جامعه‌شناس، روشن‌فکر مارکسیست و فیلسوف فرانسوی است. او بیشتر برای کارهایش روی دیالکتیک، مارکسیسم، زندگی روزمره، شهرها و فضاهای اجتماعی شناخته می‌شود. ابداع اصطلاح حق شهر از اوست.آنری لوفور در ۱۹۰۱ در جنوب فرانسه متولد شد. وی در منزلش در شهر قدیمی «ناوارنس» در سال ۱۹۹۱ درگذشت. وی دانشگاه سوربن، در دهه ۱۹۲۰ درس خواند و جذب جنبش‌های آوانگارد آن زمان شد.
دسته بندی های کتاب فضا، تفاوت، زندگی روزمره؛ خوانش هانری لوفور
قسمت هایی از کتاب فضا، تفاوت، زندگی روزمره؛ خوانش هانری لوفور (لذت متن)
عمیق ترین دشواری های امروز سیاره تنها منازعات ژئوپلیتیک و تباهی های اقتصاد جهانی نیست. این دشواری ها همچنین در مراکز کلان شهری در حال تکوینند؛ چنان که به تازگی در شورش های حاشیه شهری پاییز ۲۰۰۵ در فرانسه به وضوح شاهد بودیم و به وسیله سوژه هایی نه به طور کامل پسااستعماری هدایت می شد. آنچه در این مورد در فرانسه رخ داد، باید به خوبی درک شود، به ویژه به وسیله دانشجویان سیاست که درگیر نظریه انتقادی هستند. افزون بر این، معدودی از شارحان رادیکال نظریه انتقادی به تلاش علیه شرایطی پیوستند که سبب شعله ور شدن حاشیه ( ۹) شد و آنها را در راستای محور فضایی زمانی رخدادهای ۱۸۴۸، ۱۸۷۱ و ۱۹۶۸ قرار داد: آلن بدو ( ۱۰) از « بیگانه های غیرقانونی » طرف داری می کند؛ پیر بوردیو نئولیبرالیسم را نکوهش می کند و اتین بالیبا ( ۱۱) از « حق به شهر » ( ۱۲) در مقابل نژادپرستی نو دفاع می کند. ( ۱ ) حتی کتاب یاغی ها ( ۲ ) اثر ژاک دریدا بعد از ۱۱ سپتامبر را می توان با کمی تخیل به نیروهای مهیبی گسترش داد که بر بومیان شمال افریقا وارد می شوند؛ همان هایی که اکنون در حلقه های در گذشته « قرمز » حاشیه شهری طبقه کارگر فرانسه زندگی می کنند و در عین حال در معرض شدیدترین محرومیت هایی قرار دارند که بوردیو و همکارانش به تفصیل آنها را ثبت کرده اند. ( ۳ ) هر توضیح مکفی از این حاشیه ای ها باید از کار هریک از این اندیشمندان انتقادی فراتر رود. این کار نیازمند چشم اندازی تاریخی است که بتواند اشکال فضایی را با روابط اجتماعی در سطوح مختلف واقعیت جهانی نوین ما مرتبط سازد؛ از زندگی روزمره، با گذر از میان شهر، به سوی امر جهانی. حرکت از میان این سطوح تحلیل برای درک کردن کنش های اعتراضی و اثر میانجیگرانه روابط نوظهور میان شهرها و نظم جهانی بر این کنش ها، نیازمند نقدی است که آشکارا بر سه مفهوم کلیدی متمرکز شود؛ فضا، تفاوت و زندگی روزمره.