کتاب ماهی مست

Selected poems
  • 7,000 تومان
  • تمام شد ، اما میاریمش 😏
  • انتشارات: نگاه نگاه
    نویسنده:
کد کتاب : 16545
مترجم :
شابک : 978-9643513511
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 94
سال انتشار شمسی : 1393
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب ماهی مست اثر اورهان ولی

اورهان ولی، شاعر بزرگ ترکی در دهه 1940، آثار شگفت‌انگیزی ارائه داد. در سال 1945، مجموعه شعر "چیزی که نتوانستم ازش بگذرم"، سال 1946، مجموعه شعر "مثل حماسه"، سال 1947، مجموعه شعر "یه جور دیگه" و سال 1949، مجموعه شعر "رودر روی…" را به چاپ رساند.

او به دلیل زندانی شدن ناظم حکمت، اعتراض خود را با اعتصاب غذا به ابراز گذاشت. اورهان ولی تعداد زیادی از آثار ادبی اروپایی را به زبان ترکی ترجمه کرد و اولین شخصی بود که هایکوهای ژاپنی را به جامعه زبان ترک معرفی کرد. ناظم حکمت در یک مصاحبه، اورهان ولی را به عنوان بزرگترین و زیباترین شاعر ترک توصیف کرده است.

یک شب، هنگام بازگشت اورهان به خانه، به طور تصادفی در چاله‌ای که شهرداری استانبول برای کابل‌کشی کنده بود، سقوط کرد و دچار ضربه‌ی مغزی شد. دو روز بعد، در چهاردهم کاسیم 1950، از دنیا رفت. پس از درگذشت او، مجموعه‌ی کامل شعرهای او با نام "تمام شعرهای اورهان ولی" و چندین کتاب دیگر شامل مقاله‌ها و داستان‌های کوتاهش منتشر شد.

کتاب ماهی مست

اورهان ولی
اورهان ولی کانیک (به ترکی استانبولی: Orhan Veli Kanık) در 13 آوریل ۱۹۱۴ در استانبول متولد و در 14 نوامبر 1950 در همان شهر درگذشت. او از شاعران ترک و از بنیانگذران جریان شعر غریب ترکیه بود. در دانشکده ادبیات دانشگاه استانبول وارد رشته فلسفه شد ولی در سال 1935 از ادامه ی تحصیل سرباز زد. محمدولی کانیک پدر اورهان ولی است که در کاخ ریاست جمهوری کلارینت‌نواز و رهبر ارکستر سازهای بادی بود. خواهر اورهان، فروزان یول‌یاپان می‌گوید:« من خواهر اورهان ولی هستم و این مهم‌ترین سرچش...
دسته بندی های کتاب ماهی مست