کتاب سفید برفی (خشتی بزرگ)

Snow White
کد کتاب : 16894
شابک : 978-96469994379
قطع : خشتی
تعداد صفحه : 100
سال انتشار شمسی : 1385
سال انتشار میلادی : 2006
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب سفید برفی (خشتی بزرگ) اثر عباس کیارستمی

اثر حاضر با نام سفید برفی که اشاره به پس زمینه آثار داخل کتاب دارد، مجموعه عکس های عباس کیارستمی، کارگردان شهیر ایرانی است و در مقایسه با دیگر کارهای هنری او، این مجموعه در عین ظاهری ساده، نگاهی کنایی و پیچیده به عناصر عکاسی شده دارد. در این اثر کیارستمی عناصری چون درخت، برف و جاده را در کنار هم قرار داده و سعی می کند با ارائه ی تصویری کلاسیک و در عین حال مفهومی از این مفاهیم آشنایی زدایی کند. به طوری که مخاطب شاید در نگاه اول جذب قاب زیبای ارائه شده از این مناظر شکار شده به وسیله ی عکاس شود اما با پیش رفتن و مقایسه این عکس ها متوجه می شود که مفهومی ورای این عناصر توجه و نگاه او را انتظار می کشد.

چنان که از عنوان کتاب بر می آید، برف عنصر غالب و پس زمینه ای سراسری در این کار محسوب می شود اما کیارستمی با شیطنتی هنرمندانه به مخاطب القا می کند که علی رغم حضور سرتاسری برف در این اثر، این عنصر به هیچ وجه عنصر اصلی نبوده و فقط دیواری سپید رنگ برای نمایش بهتر مفاهیم است.

کم کم بحث زیبایی و هنر و قاب های عکاسی به پستویی در ذهن می گریزد و نماد و معنا و استعاره فانوس به دست فضای ذهن را روشن می کند. البته این بدان معنا نیست که عکس ها از قالب هنری و زیبایی شناختی برخوردار نیستند؛ بلکه حتی می توان گفت از دیدگاه حرفه ای و ایستگاه هایی که برای مقبولیت یک اثر هنری باید چک شود، کیارستمی یکایک این معیارها را پشت سر می گذارد و مثل همیشه با ساختار ها و قاب بندی های بسیار قوی، استاندارد ها را جابجا می کند.

کتاب سفید برفی (خشتی بزرگ)

عباس کیارستمی
عبّاس کیارستمی (زاده ۱ تیر ۱۳۱۹ تهران – درگذشته ۱۴ تیر ۱۳۹۵ پاریس) کارگردان، فیلمنامه‌نویس، تدوین‌گر، عکاس، تهیه‌کننده، گرافیست و کارگردان هنری بین‌المللی، همچنین نویسنده و نقاش ایرانی بود. او فیلم‌سازی تأثیرگذار در سینمای جهان به‌شمار می‌آید، و آثار وی با استقبال فراوان ناقدان، داوران، کارگردانان، فستیوال‌ها و بنیادهای فرهنگی و هنری جهان روبه‌رو شده‌است.کیارستمی از سال ۱۹۷۰ میلادی در کارِ سینما شروع به فعالیت کرد و بیش از ۴۰ فیلم سینمای...
دسته بندی های کتاب سفید برفی (خشتی بزرگ)