کتاب درها و یادها

Doors and Memories
کد کتاب : 16895
شابک : 978-6001520532
قطع : رحلی
تعداد صفحه : 140
سال انتشار شمسی : 1394
سال انتشار میلادی : 2015
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب درها و یادها اثر عباس کیارستمی

"درها و یادها" اثر گرانبهایی دیگری است که از "عباس کیارستمی" ، کارگردان، عکاس و فیلم نامه نویس محبوب ایرانی برجا مانده است. "عباس کیارستمی" در این سری از عکس ها تحت عنوان "درها و یادها" ، بررسی جذاب و شاعرانه ای از درهای چوبی سنتی ایران ارائه می دهد. درهایی قدیمی و فرسوده ، با فامی کمرنگ و پیچ و مهره های زنگ زده، درهایی منفرد که همه مهر و موم، قفل شده و پر رمز و راز هستند. هیچ نشانی از این که آن ها به چه فضایی دسترسی پیدا می کنند و همچنین هیچ زمینه ی معماری دیگری در کادرهای مقید و برش خورده ی آن ها نشان داده نشده است. بعضی از آن ها به نظر می رسد که مدت ها رها شده اند و علف های هرز بر چهارچوب هایشان رشد کرده است، در حالی که از برخی دیگر قفل های براق و جدید آویزان است و بدیهی است که هنوز هم استفاده ی روزانه دارند. درها چه روایت های روزمره ای را بیان می کنند؟ چه کسی و به چه منظور از آن ها استفاده می کند؟
"درها و یادها" نیز همچون دیگر آثار "عباس کیارستمی" ما را به دیدن تشویق می کند؛ اما دیدنی خلاف عادت. تماشایی از سر شوق که با هیچ توضیح اضافه ای همراه نیست. او همواره دست مخاطبش را در تامل و برداشت باز می گذارد و مفهومی را به مخاطب دیکته نمی کند. این بار هم قضیه از همین قرار است و "عباس کیارستمی" تنها در نقش حاملی که جهانی پر رمز و راز را عرضه داشته، ظاهر می شود. او تنها مسئولیت این ارائه را برعهده می گیرد و از این جا به بعد مخاطب را با "درها و یادها" و مکاشفات تنها می گذارد.

کتاب درها و یادها

عباس کیارستمی
عبّاس کیارستمی (زاده ۱ تیر ۱۳۱۹ تهران – درگذشته ۱۴ تیر ۱۳۹۵ پاریس) کارگردان، فیلمنامه‌نویس، تدوین‌گر، عکاس، تهیه‌کننده، گرافیست و کارگردان هنری بین‌المللی، همچنین نویسنده و نقاش ایرانی بود. او فیلم‌سازی تأثیرگذار در سینمای جهان به‌شمار می‌آید، و آثار وی با استقبال فراوان ناقدان، داوران، کارگردانان، فستیوال‌ها و بنیادهای فرهنگی و هنری جهان روبه‌رو شده‌است.کیارستمی از سال ۱۹۷۰ میلادی در کارِ سینما شروع به فعالیت کرد و بیش از ۴۰ فیلم سینمای...
قسمت هایی از کتاب درها و یادها (لذت متن)
این درها ، افتاده ی غفلت دوران ، تسلیم تا مرتبه ی عدم ، تاب آورده از نهیب حادثه ها ، گویی مصائبی دور و دراز را که از همه سو بر آن ها رفته فاش می گویند ، این درها ، شاهدانی خاموش اند بر آنچه در حضورشان گذشته : گام های مردی که گردشان پرسه زده بی جراتی که از آستانه عبورشان دهد ، گام های کسانی که به خلوت راه یافته تا آن عشق ازلی را بازیابند که از دیرباز در طلبش بوده اند ؛ گام هایی که به سودا و صبوری بر آستان انتظار ساییده شده و بازگشته اند اما اندکی از جانشان را آنجا برجا نهاده اند ؛ گام های آنان که در پس این درها با سعادت قرین شده و فرسوده ی سال و ماه ، عمری کرده و در گذشته اند ؛ و آنان که در خلوتگه راز بر منظر خیال های پرفسون خیره مانده اند . این درها آیا داوران در جهان متضاد نیستند که بر حسب طبع متغیر لحظه ، جا به یکدیگر می سپرند ؟ عالم بیرون و درون و عالم خلوت و جماعت . کسی چه می داند ، شاید پشت این درها کسانی شکفتن فضاهای جادویی را دیده باشند ، آن فضاها که به باغ های افسانه گشوده اند و به دیدنی تأمل ، می توان در آن ها به تماشای مناظری به قدمت حافظه ی جهان نشست.