کتاب بیگانهٔ آشنا

Bigane-ye Ashena
کد کتاب : 23636
شابک : ‏‫‬‭978-6001523113‬
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 136
سال انتشار شمسی : 1398
سال انتشار میلادی : 2019
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب بیگانهٔ آشنا اثر بهمن جلالی

انتخاب مجموعه ای از عکس های "بهمن جلالی"، عکاس مشهور مدرن ایرانی، یا به عبارت دیگر، ایجاد یک چکیده ی تصویری از بیش از چهل سال فعالیت خستگی ناپذیر و مداوم، در غیاب او ساده نیست. اما گوشه ای از این اعتقاد راسخ او به عکاسی مستند و همچنین عشق بی پایان او به ملت خود، در اثر "بیگانهٔ آشنا" به تصویر کشیده است. عشقی که او را مجبور کرد به سراسر این کشور سفر کند و هر گوشه ای را کاوش کند. بارها و بارها به همان مکان ها بازگردد و از افرادی که در سراسر ایران زندگی می کنند، از دوران کودکی تا پایان عمر یک عکس یادگاری بگیرد. او همه چیز را در مورد سرزمین و مردم کشورش می دانست.
"بهمن جلالی" را نمی توان به تنهایی عکاس،روزنامه نگار، جامعه شناس، مورخ و معمار دانست. به عنوان یک عکاس، او تلاش نمی کرد که شخصیت منحصر به فرد خود را به تصویر بکشد. او می خواست انسان و ردپای انسان را از دیدگاه اجتماعی، تاریخی، فرهنگی و معماری و در محیط روزمره، بدون دخالت سوژه ی خود ثبت کند. تصاویر او بر پایه ی دو محور "زمان و مکان" استوار هستند. عکاسی طی سالیان دراز، روح و چشم او را تقویت کرده بود. وجود هر عنصر در کادر به یک معنا بوده و چیدمان عکس ها تصادفی نیست؛ همین امر منجر به ثبت عکس هایی آرام و خالی از تنش اضافی می شود که تعدادی از آن ها در کتاب "بیگانهٔ آشنا" گردآوری شده است. آرامش "بهمن جلالی" در تصاویر او نمایان می شود و در مواجهه و رویارویی مستقیم هنگام ثبت حقایق، او شکوه خاصی را همچون نقاشی، به لحظات و سوژه های خود القا می کند.

کتاب بیگانهٔ آشنا

بهمن جلالی
بهمن جلالی (۱۳۲۳–۲۵ دی ۱۳۸۸) عکاس سرشناس ایرانی بود. او یکی از عکاسان مطرح ایران بود که نقش مؤثری در نسل تازه عکاسان ایرانی داشت. جلالی سال‌ها در دانشکده‌های عکاسی تدریس می‌کرد و تعداد زیادی از عکاسان جوان از شاگردان او بوده‌اند. آثار او در بیش از ۵۰ نمایشگاه عکس در ایران و چند کشور اروپایی به نمایش گذاشته شده‌است.جلالی در سال ۲۰۰۹ از سوی بنیاد نیدرزاکسن برنده جایزه «سپکتروم» شد. قرار بود این جایزه به مبلغ ۱۵ هزار یورو در ژانویه ۲۰۱۱ با برپایی یک نما...