کتاب آشنایی با معرفت شناسی(منصور شمس)

Introduction to Epistemology
ویراست سوم
کد کتاب : 17047
شابک : 978-6004560672
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 480
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2003
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : ---

آشنایی با معرفت شناسی
An introduction to epistemology
کد کتاب : 70026
شابک : 978-6009540846
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 248
سال انتشار شمسی : 1395
سال انتشار میلادی : 2016
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب آشنایی با معرفت شناسی(منصور شمس) اثر منصور شمس

"معرفت شناسی" نوشته ی "منصور شمس" کتابی است که در چهارصد و هشتاد صفحه، مهم ترین مفاهیم مربوط به آن را شرح می دهد. "معرفت شناسی" حوزه ای از فلسفه است که هدف آن شناسایی موارد واقعی معرفت یا تفکیک باورهای واقعی از باورهای غیر واقعی است. موضوع آن معرفت بشری است ، اگرچه الزاما به آن محدود نمی شود. با این حال ، این درست نیست که یک باور واقعی باید حتما درست باشد و یک باور غلط باید الزاما غیرواقعی باشد. باورهای خاصی وجود دارد که نمی توان آنها را اثبات کرد ، مانند اعتقادی مبنی بر تجسم دوباره روح هر انسانی در این دنیا با بدن یک انسان دیگر پس از مرگ او.
ترجیح عقاید بر یکدیگر یکی دیگر از اهداف "معرفت شناسی" است. اما چگونه و بر چه اساسی ما یک باور را بر دیگری ارجح می دانیم؟ معیارهای عقلانیت توسط چندین متفکر ارائه شده است. کلمه ی "عقلانیت" به خودی خود مبهم است و خواننده با این روش، هم از ابهام زدایی این صفت و هم از دیگر معیارهای موجود در این کتاب برخوردار است.
سوال اصلی "معرفت شناسی" چیست؟ "منصور شمس" در کتاب پیش رو چیستی معرفت، منابع آن، سازمان معرفتی و دانسته های ما، مرزهای ادراک آدمی و محدودیت هایش، ساز و کارهای کسب معرفت و اینکه چه چیزهایی را باید باور کنیم را مورد بررسی دقیق قرار می دهد. علاوه بر این "معرفت شناسی" از "منصور شمس"، تجزیه و تحلیل فلسفی ، فلسفه ی تحلیلی و پیوند آن ها با "معرفت شناسی" را از نظر فنی و به شکلی آسان توضیح می دهد.

کتاب آشنایی با معرفت شناسی(منصور شمس)

دسته بندی های کتاب آشنایی با معرفت شناسی(منصور شمس)
قسمت هایی از کتاب آشنایی با معرفت شناسی(منصور شمس) (لذت متن)
در معرفت شناسی می آموزیم هرگز باورهای مان را «تجدیدنظرناپذیر» تلقی نکنیم. تنها در این صورت چالاک تر خواهیم بود و هرگز دست از جستجو برنخواهیم داشت؛ در جستجوی همیشگی حقیقت «باید با این فرض کنار بیاییم» که هر زمان احتمال دارد شواهد و قراین تازه ای در باور به گزاره ای معین در دسترس قرار گیرد و ممکن است ما را در وضعیت شناختی کاملا متفاوتی قرار دهد. گاهی پیش از شواهد و قراین باور می کنیم که گزاره ای مشخص صادق است و پس از شواهد و قراین باور می کنیم که آن گزاره تنها در شرایطی مانند c صادق است و در شرایط دیگری مانند ′c و ″c صادق نیست. گمان نکنید فقط در باور به گزاره های بحث انگیز چنین احتمالی هست، باور به گزاره هایی که نسبت به آنها اطمینان زیادی احساس می کنیم به همان اندازه می تواند متزلزل باشد. بنابراین احتمال در دسترس قرار گرفتن شواهد و قراین تازه در هر زمان را همیشه باید جدی گرفت.