کتاب صوفیان و بوداییان

Sufis and Buddhists
سیری در تصوف اسلامی و رهبانیت بودایی
کد کتاب : 35935
شابک : 978-9643638689
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 415
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2013
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب صوفیان و بوداییان اثر محمدرضا عدلی

"صوفیان و بوداییان" کتابی است نوشته ی "محمدرضا عدلی" که در آن "سیری در تصوف اسلامی و رهبانیت بودایی" را پیگیری می کند. این اثر چهارصد و پانزده صفحه ای که به همت نشر هرمس منتشر شده است، یک پژوهش تطبیقی را میان آداب و سنن رهبانی در فرهنگ های گوناگون مورد بررسی قرار می دهد.
کتاب از چهار فصل عمده تشکیل شده که "محمدرضا عدلی" در هر یک از فصول آن، راه و روش "صوفیان و بوداییان" را زیر ذره بین می برد. فصل نخست کتاب که رهبانیت یا سلوک صوفیانه نام گرفته، به انواع مختلف و ویژگی های مشترک طریقه های رهبانی، اعمال و وظایف، سنن متفاوت نظیر سنت هندویی، یهودی، مسیحی، یونانی، رومی و سنت رهبانی در ایران باستان می پردازد. دومین فصل کتاب، به رهبانیت بودایی اختصاص یافته و باورهای دینی هند را قبل و بعد از ظهور بودا بررسی می کند. علاوه بر آن آداب و قوانین رهبانیت بودایی، قوانین منزلگاه های راهبان و اسباب و اثاثیه ی آن، آداب معاشرت، البسه، اغذیه، دارایی های شخصی، آداب خلوت و انزوا، آیین و مناسک در رهبانیت بودایی در این قسمت بررسی می شود.
"محمدرضا عدلی" در فصل سوم خانقاه و طریقت را در تصوف اسلامی تشریح می نماید و از سلسله های مختلف و آداب خانقاه و شرایط تشرف گرفته تا قوانین معیشت، خلوت و انزوای صوفیان، همه را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد. فصل چهارم و نهایی کتاب "صوفیان و بوداییان"، به بررسی رهبانیت بودایی و تصوف اسلامی در کنار هم می پردازد و روابط بوداییان و مسلمانان و همچنین بازتاب عقاید آن ها در منابع و اندیشه های یکدیگر را برمی شمرد.

کتاب صوفیان و بوداییان

قسمت هایی از کتاب صوفیان و بوداییان (لذت متن)
پژوهش تطبیقی و بررسی آداب و آیین هایی رهبانی در فرهنگ های مختلف می تواند گامی موثر برای پی بردن به این معانی باشد. این همان هدفی است که در این پژوهش در جستجوی آن بوده ایم؛ یعنی مقایسه سنت های رهبانی و زاهدانه در رهبانیت بودایی و طریقت صوفیان مسلمان. برای این منظور، نخست به تعریف رهبانیت و بررسی ویژگی های مشترک طریقه های رهبانی پرداختیم و این پدیده را به طور اجمالی در سنت های هندویی، جینی، مانوی، یهودی و مسیحی مورد مطالعه قرار دادیم.