کتاب سیری در نظریهٔ پیچیدگی

Complexity
کد کتاب : 17413
مترجم :
شابک : 978-6007439746
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 530
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2009
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 9
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

برندهٔ جایزه فی بتا کاپا سال ۲۰۱۰

معرفی کتاب سیری در نظریهٔ پیچیدگی اثر ملانی میچل

چه چیزی باعث می شود که حشراتی ساده مانند مورچه ها اینگونه با دقت و هدف به عنوان یک گروه عمل کنند؟ چگونه تریلیون ها سلول عصبی جداگانه ، چیزی پیچیده به اندازه ی آگاهی را ایجاد می کند؟ چه چیزی است که ساختارهای خود سازمان دهنده مانند سیستم ایمنی بدن ، شبکه جهانی وب ، اقتصاد جهانی و ژنوم انسانی را هدایت می کند؟ اینها تنها چند سوال جذاب و سخت است که علم پیچیدگی در صدد پاسخگویی به آنها است. در این کتاب ساده و در عین حال قابل توجه ، ملانی میچل ، دانشمند برجسته سیستم های پیچیده ، گشت و گذار صمیمانه و دقیقی در علوم پیچیدگی می کند ، مجموعه ای گسترده از تلاش هایی که انجام می شود تا توضیح دهد چگونه رفتارهای پیچیده ، سازمان یافته و سازگار در مقیاس بزرگ از ساده تعاملات بین افراد بیشمار ایجاد می شود. درک چنین سیستم هایی نیاز به یک رویکرد کاملا جدید دارد ، رویکردی فراتر از تقلیل گرایی علمی سنتی و نقشه برداری مجدد از مرزهای انتظامی طولانی مدت. میچل با توجه به کار خود در انستیتوی سانتافه و با استفاده از استراتژی های میان رشته ای آن ، در زمینه طیف وسیعی از پدیده های بیولوژیکی ، فناوری و اجتماعی ، وضوح عملکرد پیچیدگی را به ارمغان می آورد. او به دنبال اصول کلی یا قوانینی است که در مورد همه آنها اعمال می شود . وی همچنین رابطه بین پیچیدگی و تکامل ، هوش مصنوعی ، محاسبات ، ژنتیک ، پردازش اطلاعات و بسیاری از زمینه های دیگر را بررسی می کند. کتاب سیری در نظریه پیچیدگی ، مروری جامع و کاملا قابل درک از ایده های اساسی سیستم های پیچیده ، تحقیقات فعلی در خط مقدم این حوزه و چشم انداز سهم این حوزه در حل برخی از مهمترین سوالات علمی زمانه ی ما را ارائه می دهد.

کتاب سیری در نظریهٔ پیچیدگی

دسته بندی های کتاب سیری در نظریهٔ پیچیدگی
قسمت هایی از کتاب سیری در نظریهٔ پیچیدگی (لذت متن)
جوامع حشرات اجتماعی از جمله غنی ترین و اسرارآمیزترین نمونه های سیستم های پیچیده در عالم هستند. برای مثال، یک اجتماع مورچگان می تواند شامل صدها تا میلیون ها مورچه باشد، که هر یک از آنها جانوری نسبتا ساده است که در جستجوی غذا یا واکنش ساده به سیگنال های شیمیایی سایر مورچه های اجتماع، یا مبارزه با متجاوزان و غیره، از الزامات ژنتیکی اش تبعیت می کند. اما، همان طور که هر مشاهده گر تصادفی در فضای باز می تواند گواهی بدهد مورچه های یک اجتماع، که هر کدام کنش های نسبتا ساده خود را به انجام می رسانند، در ایجاد ساختارهای پیچیده ای مشارکت می کنند که اهمیت زیادی برای بقای اجتماع در کل دارد.

گرچه در حال حاضر مطالب زیادی درباره مورچه ها و ساختارهای اجتماعی شان می دانیم، دانشمندان هنوز نتوانسته اند نه رفتار فردی و نه رفتار گروهی آنها را تمام و کمال توضیح دهند: دقیقا به چه صورت کنش های فردی مورچگان ساختارهای بزرگ وپیچیده را به وجود می آورند، چگونه مورچه ها به هم علامت می دهند، و چگونه اجتماع آنها در کل خود را با وضعیت های متحول انطباق می دهد (برای مثال، تغییر آب و هوا یا هجوم دشمن به اجتماع). و چگونه تکامل زیستی، جانورانی را شکل می دهد که چنین تفاوت عظیمی بین سادگی تک تک آنها و پیچیدگی جمعی آنها وجود دارد.