کتاب دهه ی 40 و مشق های دیگر

40s
کد کتاب : 18545
شابک : 978-6226863179
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 385
سال انتشار شمسی : 1398
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب دهه ی 40 و مشق های دیگر اثر شمیم بهار

کتاب دهه ی چهل و مشق های دیگر منتخبی است از آثار شمیم بهار که وی پیش از این طی سن بیست تا سی سالگی نوشته است. بعضی از این آثار هیچگاه منتشر نشده اند و بعضی دیگر پیش از این در مجلات همان دوره به چاپ رسیده اند. کتاب مشتمل بر سه دفتر است، دفتر اول مجموعه داستان هایی است که نویسنده طی سال های 1343 تا 1352 در مجله اندیشه و هنر به چاپ رسانده است. دفتر دوم شامل یاداشت ها و نقدهای سینمایی است که وی بین سال های 1342 تا 1348 نوشته است در این دفتر یاداشت های درباره ی ناباکوف وجو دارد که بعد از گذشت سال ها هنوز ارزش خود را حفظ کرده اند. دفتر سوم فیلم نامه ای است به نام "عاشقانه ها" که تنها فیلم نامه ی باقی مانده ی شمیم بهار است.

کتاب دهه ی 40 و مشق های دیگر

شمیم بهار
شمیم بهار (زادهٔ ۱۳۱۷ خورشیدی) نویسنده، ناشر و منتقد ادبی و سینمایی ایرانی است. وی آثارش را در مجلهٔ اندیشه و هنر منتشر می‌کرد.بهار در خانواده‌ای توانگر در سال ۱۳۱۷ به دنیا آمد. وی ساکن شمیران است. او مدت‌ها در انگلیس تحصیل کرده بود. در دههٔ ۱۳۵۰ همراه هوشنگ گلشیری و حمید سمندریان و حسین پرورش و چند تن دیگر، از کسانی بود که در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در گروه نمایش به مدیریّت بهرام بیضایی درس می‌داد. وی در حدود ابتدای دههٔ ۱۳۸۰ برای دیدارِ پدر و مادرش به سوئیس رفت.
قسمت هایی از کتاب دهه ی 40 و مشق های دیگر (لذت متن)
مجسمش کن زیر سبکی لحاف پر خواهر، در سرمای تخت خواب دونفره، در سکوت اتاق، غلتزنان؛ چشمهاش را به تانی باز میکند، از ظلمت بی انتهای پشت پلکها به تاریکی محض دیوارها به تیرگی سایه ها در بیرنگی پنجره، قابهای شیشه ها و چینیهای پرده ی تور و شاخه های بی حرکت درختها. لحاف را پس میزند و به عجله نزدیک میز آرایش بخاری برقی را روشن میکند، صدای خشک کلید و نور نارنجی فلز گداخته. در همهمه هایی دور و بوهایی نا آشنا برمیگردد به تخت خواب، چراغ بالای سرش را روشن میکند و رادیو را باز میکند، ایستگاهی فرانسه زبان، و کتابهایی را که بی هیچ انتخابی از قفسه ی کتاب خواهرش به اتاق خواب آورده از روی قالی برمیدارد، یکی یکی، کتاب پشت کتاب تشریح تفسیرهای پیشتر چاپ شده و تفسیرهای تازه تر بر کتابهایی دیگر، ورق زنان، همراه صدای بریده بریده ی گوینده ی خبر. پشت داده به بالشها، در کشو میز کوچک کنار تخت خواب یک خودکار آبی و کاغذهایی هوایی میابد و شروع میکند به نوشتن و نمینویسد، خیره در عنوان نامه، خیره در آینه ی تاریک میز آرایش و گنجه ی لباس و سقف و دیوار. خش خش رادیو شبانه و صداهای آهسته ی ریزش مانند بخاری و بوی سوختگی، بوی گچ، بوی نم، بوی چاهک مستراح وقتی نگران بند آمدن شیر آب نوشته های روی دیوار را حفظ میکرد، « هرکس این فوشها را مینویسد حتما * است و من آدم * را میشناسم و من یک آدم * * هستم اگر میل دارد تا کارش را تمام کنم دیگر از این حرفهای بد ننویسد»، لبخند زنان؛ مجسمش کن، کاغذها و کتابها را ریخته پایین تخت خواب، بخاری را خاموش کرده به عجله و برگشته در گرمای ملحفه ها؛ چراغ ها و رادیو را خاموش کرده، فروتر خزیده زیر لحاف، چشماش بسته، بیدار.