کتاب ایدئولوژی و ساز و برگ های ایدئولوژیک دولت

Ideology and Ideological State Apparatuses
کد کتاب : 18743
مترجم :
شابک : 978-9643624507
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 88
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 1970
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب ایدئولوژی و ساز و برگ های ایدئولوژیک دولت اثر لویی آلتوسر

"ایدئولوژی و ساز و برگ های ایدئولوژیک دولت" به قلم "لویی آلتوسر"، مفهوم موضوعیت، درک دولت و حتی چارچوب های نظریه های فرهنگی، سیاسی و ادبی را به طور اساسی تغییر داد. کتاب پیش رو اندیشه ی متفکران نام داری مانند جودیت باتلر، ارنستو لاکلاو و اسلاوی ژیژک را تحت تأثیر قرار داده است.
"ایدئولوژی و ساز و برگ های ایدئولوژیک دولت" کتابی بسیار خواندنی، در مورد بازتولید سرمایه داری است که تا مدت ها به زبان های دیگر در دسترس نبود. انتشار این متن، امکان ارزیابی مجدد متون اصلی آلتوسریایی را که قبلا به زبان انگلیسی در دسترس بوده اند، به همراه جایگاه آن ها در آثار "لویی آلتوسر" و ارتباط ایده های وی با نظریه ی معاصر را ممکن می سازد. در مورد بازتولید سرمایه داری، این کتاب تصور "لویی آلتوسر" از ماتریالیسم تاریخی را توسعه می دهد و شرایط تکثیر در جامعه ی سرمایه داری و مبارزه ی انقلابی برای سرنگونی آن را ترسیم می کند.
"ایدئولوژی و ساز و برگ های ایدئولوژیک دولت"، به پرسش هایی می پردازد که همچنان ذهن بسیاری را به خود درگیر کرده است و "لویی آلتوسر" برای برخی از آنان، پاسخ هایی منطقی و در خور ارائه می نماید. سوالاتی نظیر اینکه چرا در جامعه ای که وابستگی خود را به آرمان های آزادی و برابری اعلام می کند، همچنان شاهد بازتولید مداوم روابط سلطه هستیم؟
در مورد بازتولید سرمایه داری، "ایدئولوژی و ساز و برگ های ایدئولوژیک دولت"، یک متن نوآورانه از نظر مفهومی، یک ابزار نظری کلیدی برای فعالان و یک افزودنی ضروری برای مجموعه ی کتاب های چپ گرا در قرن بیستم به حساب می آید.

کتاب ایدئولوژی و ساز و برگ های ایدئولوژیک دولت

لویی آلتوسر
لوئی پیر آلتوسر (Louis Pierre Althusser) (زادهٔ ۱۶ اکتبر ۱۹۱۸ در الجزایر - درگذشتهٔ ۲۲ اکتبر ۱۹۹۰) فیلسوف مارکسیست فرانسوی بود. او از بالاترین مقامات آکادمیک حزب کمونیست فرانسه بود و بحث و تزهایش عمدتاً در پاسخ به خطراتی (همچون مارکسیسم انسانگرایانه مکتب فرانکفورت) بودند که به زعم او بنیان‌های نظری مارکسیسم را تهدید می‌کرد. لویی آلتوسر، «مارکسیست ساختارگرا» است که مفهوم ایدئولوژی در اندیشهٔ مارکس، در دست‌های او ورز بیشتری پیدا کرده‌است. او با تاسی از مارکس، بر ...
دسته بندی های کتاب ایدئولوژی و ساز و برگ های ایدئولوژیک دولت
نکوداشت های کتاب ایدئولوژی و ساز و برگ های ایدئولوژیک دولت
The elegant theorist, the man who redefined the concept of “ideology”.
نظریه پردازی باشکوه، مردی که مفهوم ایدئولوژی را بازتعریف کرد.
Los Angeles Review of Books

One of the most important Marxist thinkers of the twentieth century … nothing short of electric. His renewal of Marxism represented a liberation for a younger generation.
یکی از مهمترین متفکران مارکسیست قرن بیستم ... چیزی کمتر از یک اثر هیجان انگیز نیست. تجدید مارکسیسم توسط وی نشان دهنده آزادی نسل جوان بود.
Radical Philosophy

Louis Althusser influenced so many discourses, actions and existences by the radiant and provocative force of his thought.
لویی آلتوسر بسیاری از گفتمان ها ، کنش ها و وجودها را تحت تأثیر نیروی تابناک و تحریک کننده ی اندیشه خود قرار داد.
Jacques Derrida

قسمت هایی از کتاب ایدئولوژی و ساز و برگ های ایدئولوژیک دولت (لذت متن)
درباره بازتولید شرایط تولید چنان که مارکس می نویسد هر بچه ای می داند که اگر در یک نظام اجتماعی همزمان با تولید، شرایط تولید بازتولید نشوند، آن نظام اجتماعی یک سال هم نخواهد پایید. لذا واپسین شرط تولید، بازتولید شرایط تولید است. این بازتولید اگر صرفآ شرایط تولید پیشین را مهیا کند، «ساده»، و اگر این شرایط را توسعه دهد، «فزاینده» است، ولی اکنون از این تفکیک درمی گذریم. باید ببینیم این بازتولید شرایط تولید چیست؟ این جا وارد حوزه ای می شویم که از جهاتی بسیار آشناست (به این دلیل که در جلد دوم «کاپیتال» آمده است) اما از جهت هایی بسی مجهول و ناشناخته مانده است. بدیهه پردازی هایی سترون (و یا واضحات ایدئولوژیک از نوع تجربه باورانه / امپریستی) که برخاسته از نگره تولید صرف و یا زاده نگره عمل گرایانه صرفا مولّد است (که در مناسبت با فرآیند تولید، انتزاعی است). این بدیهه پردازی ها چندان با آگاهی روزمره ما مخلوط شده اند که دست یافتن به نگره مبتنی بر بازتولید، اگر ناممکن نباشد، بسی دشوار خواهد بود. بیرون از محدوده این نگره نیز همه چیز به گونه ای انتزاعی (نه فقط تک بعدی بلکه از ریخت افتاده) برجا می ماند، حتا در سطح تولید و در وهلهٔ نخست در حد پراتیک صرف. بکوشیم این مسئله را به صورت روش مند پی بگیریم: به تعبیری ساده تر و نیز با مدنظر قرار دادن این نکته که هر نظام اجتماعی برخاسته از یک شیوه تولید غالب است، می توان اذعان کرد که در فرآیند تولید، نیروهای موجود در فرآیند تولید همواره به صورت درونی و همبسته با روابط تولیدی مشخص شروع به کار می کنند. در نتیجه، وجود هر نوع فرماسیون اجتماعی بستگی به این امر دارد که همزمان با تولید و در جهت امکان پذیر ساختن تولید، شرایط تولید نیز باید بازتولید شوند. لذا هر نظام اجتماعی باید: ۱. نیروهای مولد، ۲. روابط تولید موجود، را بازتولید کند.