کتاب درباره بازتولید

Sur la Reproduction
کد کتاب : 94785
مترجم :
شابک : 978-6229726884
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 398
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1970
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 6 اردیبهشت

معرفی کتاب درباره بازتولید اثر لویی آلتوسر

چه مناسباتی میان حقوق، دولت، و ایدئولوژی برقرار است؟ تز اصلی آلتوسر این است که طرح مسائلی از این دست فقط از منظر بازتولید امکان پذیر است.آلتوسر در این کتاب این مسئله را به خوبی تشریح می کند.
لوئی پیر آلتوسر یک فیلسوف مارکسیست فرانسوی بود. او در الجزایر به دنیا آمد و در École normale supérieure در پاریس تحصیل کرد و سرانجام در آنجا استاد فلسفه شد.
آلتوسر یکی از اعضای قدیمی حزب کمونیست فرانسه و گاهی منتقد سرسخت حزب کمونیست فرانسه (Parti communiste français, PCF) بود. استدلال‌ها و تزهای او در برابر تهدیداتی قرار می‌گرفت که از نظر او به مبانی نظری مارکسیسم حمله می‌کرد. اینها هم شامل تأثیر تجربه گرایی بر نظریه مارکسیستی و هم جهت گیری های سوسیالیستی اومانیستی و رفرمیستی بود که به صورت تفرقه در احزاب کمونیست اروپایی ظاهر شد و هم مشکل کیش شخصیت و ایدئولوژی. معمولا از آلتوسر به عنوان یک مارکسیست ساختاری یاد می شود، اگرچه رابطه او با سایر مکاتب ساختارگرایی فرانسوی یک وابستگی ساده نیست و او به بسیاری از جنبه های ساختارگرایی انتقاد می کرد.
زندگی آلتوسر با دوره های بیماری روانی شدید مشخص شد. در سال 1980، او همسرش، جامعه شناس هلن رایتمن را با خفه کردنش کشت. او به دلیل جنون برای محاکمه ناتوان اعلام شد و به مدت سه سال در بیمارستان روانی بستری شد. او کار آکادمیک کمی انجام داد و در سال 1990 درگذشت.

کتاب درباره بازتولید

لویی آلتوسر
لوئی پیر آلتوسر (Louis Pierre Althusser) (زادهٔ ۱۶ اکتبر ۱۹۱۸ در الجزایر - درگذشتهٔ ۲۲ اکتبر ۱۹۹۰) فیلسوف مارکسیست فرانسوی بود. او از بالاترین مقامات آکادمیک حزب کمونیست فرانسه بود و بحث و تزهایش عمدتاً در پاسخ به خطراتی (همچون مارکسیسم انسانگرایانه مکتب فرانکفورت) بودند که به زعم او بنیان‌های نظری مارکسیسم را تهدید می‌کرد. لویی آلتوسر، «مارکسیست ساختارگرا» است که مفهوم ایدئولوژی در اندیشهٔ مارکس، در دست‌های او ورز بیشتری پیدا کرده‌است. او با تاسی از مارکس، بر ...