کتاب نشانه-معناشناسی دیداری

Visual Signs and Semantics
کد کتاب : 18882
شابک : 978-9643726270
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 340
سال انتشار شمسی : 1397
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب نشانه-معناشناسی دیداری اثر حمیدرضا شعیری


حمیدرﺿﺎ شعیری، فرایند تولید و دریافت معنا را در گفتمان‌های دیداری براساس روابط بین سطوح نشا‌نه‌ای، صورت بیان و صورت محتوا، راهبردهای معناسازی و بر‌هم کنشی گفته‌پرداز و گفته‌یاب مورد مطالعه و تحلیل قرار می‌دهد. حاصل پژوهش‌های او در کتابی با عنوان نشانه - معناشناسی دیداری (نظریه و تحلیل گفتمان هنری) منتشر شده است. شعیری در فصل نخست این کتاب به مبانی نشانه‌شناسی دیداری براساس دیدگاه‌های رولان بارت، آمبرتو اکو، آلژیرداس ژولین گرمس، ژان ماری فلوش و گروه «مو» می‌پردازد. فصل دوم کتاب نشانه - معناشناسی دیداری، به مبانی این موضوع اختصاص دارد. در فصل پایانی نیز نظریه و کاربرد نشانه- معناشناسی در تحلیل گفتمان‌های دیداری مورد بحث قرار می‌گیرد.
کتاب از فصول زیر تشکیل شده است:
• فصل اول: مبانی نشانه‌شناسی دیداری

• فصل دوم: مبانی نشانه – معناشناسی دیداری

• فصل سوم: نشانه – معناشناسی دیداری: نظریه و کاربرد
حمیدرضا شعیری، نشانه‌شناس، معناشناس، کارگردان تئاتر و منتقد ادبی و هنری ایرانی و استاد تمام گروه زبان فرانسه دانشگاه تربیت مدرس است. حمید رضا شعیری دارای مدرک دکتری معناشناسی از کشور فرانسه است. او تحصیلات عالی خود را در سال ۱۳۷۵ به پایان رساند و از ابتدای دی ماه همان سال تاکنون به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس به تدریس و پژوهش اشتغال دارد. او یکی از نظریه‌پردازان حوزه نشانه- معناشناسی است که تاکنون به طرح نظریه‌های جدید در حوزه گفته‌پردازی دیداری، روایت تنشی، اتیک در آموزش زبان، نشانه-معناشناسی شوشی و بوشی و همچنین بیناژانریت دررابطه با نشانه- معناشناسی فرهنگ پرداخته‌است. حمید رضا شعیری نظریه نشانه - معناشناسی هشدار و خلسه را نیز در ژورنال‌های خارجی مانند سمیوتیکا، سیگناتا در بلژیک، لگزیا در ایتالیا منتشر کرده‌است.

کتاب نشانه-معناشناسی دیداری

حمیدرضا شعیری
حمید رضا شعیری دارای مدرک دکتری معناشناسی از کشور فرانسه است. او تحصیلات عالی خود را در سال ۱۳۷۵ به پایان رساند و از ابتدای دی ماه همان سال تاکنون به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس به تدریس و پژوهش اشتغال دارد. او یکی از نظریه‌پردازان حوزه نشانه- معناشناسی است که تاکنون به طرح نظریه‌های جدید در حوزه گفته‌پردازی دیداری، روایت تنشی، اتیک در آموزش زبان، نشانه-معناشناسی شوشی و بوشی و همچنین بیناژانریت دررابطه با نشانه- معناشناسی فرهنگ پرداخته‌است. حمید رضا شعیری نظریه ...
دسته بندی های کتاب نشانه-معناشناسی دیداری
قسمت هایی از کتاب نشانه-معناشناسی دیداری (لذت متن)
ﻣﻌﺮﻓﺖ زﺑﺎن ﻫﻤﮥ ﻗﺪرت ﺧﻮد را ﻣﺪﯾﻮن ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ ارﺗﺒﺎﻃﯽ ﺧﻮد اﺳـﺖ. و اﯾـﻦ ارﺗﺒﺎط ﻓﻘﻂ در ﮔﺮو واژﮔﺎن و زﺑﺎن ﮐﻼﻣﯽ ﻧﯿﺴﺖ. ﺷﺎﯾﺪ ﺗﻔﺎوت در اﯾﻦ اﺳـﺖ ﮐﻪ ﮐﻼم ﻓﺮﯾﺎد آﺷﮑﺎر اﺳﺖ. اﻣﺎ ﺗﺼﻮﯾﺮ ﻓﺮﯾﺎد ﺧﺎﻣﻮش اﺳت. آﯾﺎ ﻫﯿﭻ وﻗـﺖ از ﺧﻮد ﭘﺮﺳﯿﺪه اﯾﻢ ﮐﻪ ﺗﺼﻮﯾﺮ و ﮐﻼم ﮐﺪام یک تاثیر ﺑﯿﺸﺘﺮی دارﻧـﺪ؟ زﺑـﺎن ﮐﻼﻣﯽ آﻧﭽﻪ را ﮐﻪ اﺑﺘﺪا دﯾﺪه ﻣﯽﺷﻮد ﺑﯿﺎن می کند. ﭘﺲ ﮐﻼم ﺑﯿﺎن ﻏﯿﺮ ﻣﺴـﺘﻘﯿﻢ اﺳﺖ. ﺗﺼﻮﯾﺮ ﺑﯿﺎن ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ آﻧﭽﻪ ﮐﻪ دﯾﺪه میﺷﻮد است. ﺷﺎﯾﺪ ﮐﻼم واﺳـﻄﻪای ﺑﯿﻦ ﻣﺎ و دﻧﯿﺎﺳﺖ. اﻣﺎ ﺗﺼﻮﯾﺮ ﻣﺎ را ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﺑﺎ دﻧﯿﺎ ﭘﯿﻮﻧﺪ می دهد. در ﻫﺮ ﺣـﺎل ﭼﻪ ﮐﻼم و ﭼﻪ ﺗﺼﻮﯾﺮ ﺗﺠﻤﻊ دال و ﻣﺪﻟﻮل اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ زﺑﺎن ﻗﺪرت میﺑﺨﺸﺪ و ارﺗﺒﺎط را ﻣﻌﻨﺎدار ﻣی کند. ﺳﻮﺳﻮر ﻫﻢ ﺑﺮ اﯾﻦ ﻧﮑﺘﻪ ﺗﺄﮐﯿﺪ دارد ﮐﻪ ﺟﺎﻣﻌﯿﺖ زﺑﺎن در ﮔﺮو ﺗﺠﻤﻊ دال و ﻣﺪﻟﻮل اﺳﺖ. در ﺑﺴﯿﺎری از ﻣﻮارد اﯾـﻦ وﺣـﺪاﻧﯿﺖ دو وﺟﻬﯽ را ﺑﻪ وﺣﺪاﻧﯿﺖ اﻧﺴﺎن ﺗﺸﺒﯿﻪ ﮐﺮده اﻧﺪ ﮐﻪ دارای ﺟﺴـﻢ و روح اﺳﺖ. ﺣﺘﯽ می ﺗﻮان اﯾﻦ وﺣﺪاﻧﯿﺖ را ﺑﺎ ﺗﺮﮐﯿﺒـﯽ ﺷـﯿﻤﯿﺎﯾﯽ ﻣﻘﺎﯾﺴـﻪ ﻧﻤﻮد؛ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺜﺎل آب ﺗﺮﮐﯿﺒﯽ از ﻫﯿﺪروژن و اﮐﺴﯿﮋن اﺳﺖ. اﻣﺎ اﮔﺮ ﻫﺮ از اﯾﻦ ﻋﻨﺎﺻﺮ را ﺟﺪای از ﻫﻢ در ﻧﻈﺮ ﺑﮕﯿﺮﯾﻢ ﻫﯿﭻﮐﺪام ﺑـﻪ ﺗﻨﻬـﺎﯾﯽ ﺧﺎﺻـﯿﺖ آب را ﻧﺪارﻧﺪ.