حمیدرضا شعیری

حمیدرضا شعیری

حمید رضا شعیری دارای مدرک دکتری معناشناسی از کشور فرانسه است. او تحصیلات عالی خود را در سال ۱۳۷۵ به پایان رساند و از ابتدای دی ماه همان سال تاکنون به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس به تدریس و پژوهش اشتغال دارد. او یکی از نظریه‌پردازان حوزه نشانه- معناشناسی است که تاکنون به طرح نظریه‌های جدید در حوزه گفته‌پردازی دیداری، روایت تنشی، اتیک در آموزش زبان، نشانه-معناشناسی شوشی و بوشی و همچنین بیناژانریت دررابطه با نشانه- معناشناسی فرهنگ پرداخته‌است. حمید رضا شعیری نظریه نشانه - معناشناسی هشدار و خلسه را نیز در ژورنال‌های خارجی مانند سمیوتیکا، سیگناتا در بلژیک، لگزیا در ایتالیا منتشر کرده‌است.
نقد گفتمان ادبی و تحلیل آثار هنری مانند نقاشی، خوشنویسی، سینما، تئاتر، کاریکاتور، عکس و مجسمه، از جمله فعالیت‌های حمیدرضا شعیری هستند.
حمید رضا شعیری تاکنون ۸۰ مقاله علمی به زبان‌های فارسی و فرانسه در ژورنال‌های داخلی و بین‌المللی منتشر نموده‌است.
حمید رضا شعیری عضو هیئت مدیره انجمن سمیوتیک فرانسه و نماینده ایران در انجمن جهانی سمیوتیک می‌باشد.
کارگردانی نمایش به زبان اصلی یکی دیگر از فعالیت‌های حمیدرضا شعیری است. او تاکنون موفق به کارگردانی و اجرای ۷ نمایش به زبان اصلی با همکاری دانشجویان زبان فرانسه در سالنهای نمایش شهر تهران شده‌است. نمایش پزشک اجباری از جمله نمایش‌هایی است که آن را در کشور فرانسه و در ورسای نیز به اجرا گذاشته‌اند. عضو انجمن جهانی نشانه‌شناسی و انجمن بین‌المللی نشانه-معناشناسی فرانسه دوره‌ها و سمینارهای متعدد بین‌المللی را طراحی و اجرا نمود که از مهم‌ترین آن‌ها سمینارهای نشانه-معناشناسی اصفهان است که با حضور استادان خارجی و داخلی و همچنین همکاری دانشگاه‌های سوربن، لیموژ فرانسه، اصفهان و تربیت مدرس طی سه سال متوالی برگزار شد. برگزاری کارگاه‌های نشانه- معناشناسی دیداری در حوزة گفتمان و تراگفتمان در دانشگاه بولونی ایتالیا در سال ۲۰۰۵ میلادی، ارایه سخنرانی در سمینارهای بین‌المللی نشانه‌شناسی در ایماترا در کشور فنلاند در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۳ میلادی از دیگر فعالیت‌های اوست. حمید رضا شعیری هم‌اکنون سردبیر مجله جستارهای زبانی دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس و عضو هیئت تحریریه مجله بین‌المللی سیگناتا (Signata) در دانشگاه لی‌یژ بلژیک است. از آخرین فعالیت‌های در دست اقدام او می‌توان به نگارش کتاب نشانه- معناشناسی ادبیات اشاره نمود.

حمید رضا شعیری موفق به کسب نخل آکادمیک فرانسه (مدال شوالیه) در سال ۲۰۱۴ شد.

کتاب های حمیدرضا شعیری