کتاب از نشانه های تصویری تا متن

From visual cues to text
به سوی نشانه شناسی ارتباط دیداری
کد کتاب : 19397
شابک : 978-9643052058
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 330
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1992
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 20
زودترین زمان ارسال : 10 اردیبهشت

معرفی کتاب از نشانه های تصویری تا متن اثر بابک احمدی

"از نشانه های تصویری تا متن" با عنوان فرعی "به ‌سوی نشانه‌شناسی ارتباط دیداری‌"، کتابی است از "بابک احمدی" که به گفته نویسنده، هدف این کتاب آغاز گفت‌وگو درباره درک معنای سیگنال‌های بصری و نشانه‌شناسی ارتباطات بصری و نیز فراهم کردن زمینه‌ای برای یک نظریه عمومی است که در صورت توسعه، هر یک از موارد مطرح شده را به همراه عملکرد نشانه شناختی تصویر آشکارا توضیح دهد.
با توجه به زبان‌شناسی و هرمنوتیک کنونی، رویکرد "بابک احمدی" در کتاب "از نشانه های تصویری تا متن"، رویکردی فلسفی و روش‌مند بر مبنای دیدگاه کدگذاری تصویری و شکل‌گیری سیگنال‌های بصری است. اما گستردگی موضوع فراتر از محدوده گفتمان هرمنوتیکی معاصر است.
کتاب پیش رو یکی از فنی‌ترین و تخصصی‌ترین کتاب‌هایی است که به قلم نویسنده خلق شده است و با خوانشی لایه لایه و پیچیده که مشابه آن در آثار قبلی نویسنده کمتر یافت می‌شود، یک اثر مدرن و خاص را در اختیار مخاطب می‌گذارد. او در "از نشانه های تصویری تا متن"، از هر جمله به جمله دیگر، طوفانی و ویرانگر عمل می‌کند و خواننده را درگیر افکار غامضی می‌کند که دقیقا شبیه ضرباهنگ فیلم‌های تامل‌برانگیز است. رویکرد فلسفی اثر، مستلزم دانش و تدبیر بالای مخاطب است، بنابراین تعامل با این کتاب، به پیش‌زمینه‌ی مخاطب نیز بستگی دارد. "بابک احمدی" گستره مقالات کتاب را محدود می‌داند اما مخاطب برای دستیابی به افق معنایی کتاب "از نشانه های تصویری تا متن"، نیازمند درک گسترده‌ای از سینمای فلسفی و تاریخچه آن است.
نویسنده در این اثر سیصد صفحه‌ای به صراحت به فهرستی از حدود دویست فیلم از دوره‌های مختلف تاریخ سینما می‌پردازد و هر فصل نظریات متفکران مشهور و ساختارگرا را ارائه می‌کند.

کتاب از نشانه های تصویری تا متن

بابک احمدی
بابک احمدی (زادهٔ ۱۳۲۷ در تهران) نویسنده، مؤلّف، مترجم، منتقد هنری و پژوهشگر ایرانی است. آثار وی از متون پرفروش در بازار کتاب‌های فلسفی ایران است و بیشتر آن‌ها را نشر مرکز چاپ می‌کند.وی در سال ۱۳۲۷ در تهران به دنیا آمده و مقیم همین شهر است. احمدی در سال ۱۳۴۹ مدرک کارشناسی علوم سیاسی را از دانشگاه تهران دریافت کرد و سپس برای ادامه تحصیل به پنسیلوانیای آمریکا رفت و در مقطع کارشناسی ارشد فلسفه از دانشگاه پنسیلوانیا فارغ‌التحصیل شد.احمدی سالهای ۱۳۵۳ و ۱۳۵۴ را در لندن و سال&zwn...
دسته بندی های کتاب از نشانه های تصویری تا متن
قسمت هایی از کتاب از نشانه های تصویری تا متن (لذت متن)
هر تصویر از نشانه ای یا مجموعه ای از نشانه ها شکل گرفته است. چگونه به معنای این نشانه ها پی می بریم؟ دلالت دسته ای از نشانه ها را انگار بنا به قراردادهایی پذیرفته ایم، یعنی در مورد آنها با دیگران نظر مشترکی داریم؛ اما بر سر معنای نشانه های دیداری بسیاری با تماشاگران دیگر هم رای نیستیم. بررسی های نظری نشانه شناسی مدرن در این مورد راهگشای پرسش ها و مباحث مهمی شده است: تصویر چیست؟ چه تفاوتی با چشم انداز دیداری و انگاره های ذهنی دارد؟ با زبان چه نسبتی دارد؟ معنای مجازیش را چگونه می شناسیم؟ متن تصویری و خواندن یا تاویل آن به چه معناست؟ مرزهای ارتباط تصویری کجاست؟ آیا می توان با تصویر روایت کرد؟ و... زمینه بررسی این کتاب در شرح دستاوردهای نشانه شناسی تصویری محدود است به سه هنر نقاشی، عکاسی و سینما.