کتاب معمای مدرنیته

The Contemplation of Modernity
کد کتاب : 10297
شابک : 9789643053505
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 370
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 1998
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 15
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب معمای مدرنیته اثر بابک احمدی

"معمای مدرنیته" اثری است به قلم "بابک احمدی" که در آن پیرامون موضوع مدنظر، 9 جستار را در کنار هم منتشر ساخته‌ است. این جستارها به شیوه‌ای نگارش شده و به چاپ رسیده‌اند که هم به شکل جداگانه و هم در ارتباط با یکدیگر معنا می‌یابند و خواننده می‎‌تواند آنها را به تنهایی یا در کنار هم مطالعه کند. "بابک احمدی" که پیش از این نیز بحث‌هایی درباره‌ی این موضوع داشته، در کتاب "معمای مدرنیته"، صحبت‌های پیشین خود را به روز کرده و موارد قبلی را نیز دنبال نموده است. اصولا تفکر و تحول، پرسش‌های جدیدی را در ذهن خواننده و نویسنده رقم می‌زند که لزوم پاسخ دادن به آنها، در طول زمان ایجاد می‎شود و "معمای مدرنیته"، سوالاتی جدید را به همراه پاسخ‌های تمام‌عیار، پیرامون ارتباط مدرنیته با پندار هویت، انسان‌گرایی، فلسفه‌ی اخلاق، متافیزیک، علم‌باوری، اخلاق و زندگی، دموکراسی، فلسفه و سیاست در بردارد.
"بابک احمدی" در "معمای مدرنیته" از مسیر مخالف این دوره عبور می‌کند و با اتکا بر گفته‌های نیچه که علم‌باوری، خردباوری و آنچه به عنوان آزادی مدرن می‌شناسیم را مشکل‌ساز می‌داند، در صدد است تا افقی جدید پیش روی خوانندگان ترسیم کند. به همین جهت نکته‌ی اساسی که زیربنای نگارش این کتاب را تشکیل می‌دهد، تلاش برای اندیشیدن به شیوه‌ای دیگر است؛ چرا که کار فلسفه و تفکر نقادانه، همین آوردن اندیشه‌ی نو به جای مشروع جلوه دادن اندیشه‌های پیشین است. "بابک احمدی" تلاش کرده تا از پس جستارهای این کتاب، "معمای مدرنیته" را برای خوانندگان باز کند و تقلبی بودن آن چیزی را که اغلب به جای زندگی به افراد معرفی می‌شود، به وسیله‌ی سطرهای این کتاب افشا کند.

کتاب معمای مدرنیته

بابک احمدی
بابک احمدی (زادهٔ ۱۳۲۷ در تهران) نویسنده، مؤلّف، مترجم، منتقد هنری و پژوهشگر ایرانی است. آثار وی از متون پرفروش در بازار کتاب‌های فلسفی ایران است و بیشتر آن‌ها را نشر مرکز چاپ می‌کند.وی در سال ۱۳۲۷ در تهران به دنیا آمده و مقیم همین شهر است. احمدی در سال ۱۳۴۹ مدرک کارشناسی علوم سیاسی را از دانشگاه تهران دریافت کرد و سپس برای ادامه تحصیل به پنسیلوانیای آمریکا رفت و در مقطع کارشناسی ارشد فلسفه از دانشگاه پنسیلوانیا فارغ‌التحصیل شد.احمدی سالهای ۱۳۵۳ و ۱۳۵۴ را در لندن و سال&zwn...
قسمت هایی از کتاب معمای مدرنیته (لذت متن)
یافتن نمونه های انزجار از سیاست در میان فیلسوفان، اندیشگران وهنرمندان دشوار نیست. سیاست گریزی حتی می تواند همچون نوعی بیماری ذهنی ظهور کند. توماس مان که یکی از مهم ترین درونمایه های کوه جادو را «آینده ی تمدن اروپایی» دانسته بود، و شخصیت های رمان را به مجادلات بی پایان سیاسی - فرهنگی کشانده بود، یا سال ها بعد در دکتر فاستوس کوشیده بود تا وجدان گناهکار آلمانی را بشکافد، و نتیجه ی کار خود را سیاسی - فرهنگی خوانده بود، و در زندگی شخصی نیز سال های طولانی مهاجرت را به عنوان نتیجه ی رودررویی با نازی ها پذیرا شده بود، در سال 1918 یعنی سال پایانی جنگ جهانی نخست، آغاز جنبش انقلابی در آلمان، و حکومت شورایی مجارستان، و درگیری روسیه در جنگ داخلی و … نوشته بود: « از نظر من دیگر غیر ممکن می نماید که کسی بتواند با این حکم مخالفت کند که «انسانیت» و راه و روشی انسانی در تفکر و تمعق، آشکارا به معنای ضدیت با هرگونه سیاست است. اندیشیدن و تعمق در امور به شیوه ای انسانی یعنی اندیشیدن و تعمق در امور به شیوه ای غیر سیاسی ». مان درگیر نگرشی مانوی شده بود، و درنگ نکرده بود که میان خیر (انسان گرایی و اندیشیدن به شیوه ی انسانی که گویا همان پیش رفتگی فرهنگی است) و شر (سیاست که گویا همان پرخاشگری ضد انسانی است) نخستین را برگزیند. این که او در سال های بعد به این گزینش خود وفادار نماند، و نیز این واقعیت که کمتر اندیشگرو هنرمند سده ی ما توانست خود را از سخن سیاسی (و نه لزوما از زندگی سیاسی) دور نگه دارد، به خوبی نشان می دهد که باید درمورد صحت کامل آن تقابل مانوی شک کرد.