کتاب فلسفه ی هنر

La philosophie de l'art
  • 15 % تخفیف
    125,000 | 106,250 تومان
  • موجود
  • انتشارات: ماهی ماهی
    نویسنده:
کد کتاب : 19426
مترجم :
شابک : 978-9642091256
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 144
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1981
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب فلسفه ی هنر اثر ژان لاکست

فلسفه هنر ، که با افلاطون افتتاح شد ، به طور متناقضی با محکومیت "هنرهای زیبا" و شعر آغاز می شود. با این حال ، فلسفه هنر زمانی می تواند بوجود آید که تجربه زیبایی شناسی مسئله ساز شود. همه در حد اندازه هایی در مورد هنر استاندارد و معیارهای مستحکم زیبایی شناسانه اطلاع د ارند اما در مورد هنر بدوی ،گوتیک یا گونه های خام و خود بنیاد که به شکستن هر تعریف متعارفی از زیبایی عادت دارند، فلسفه چه موضع نظری خواهد گرفت؟ اینجا ما با مفهومی از هنر یا اساسا با آثاری طرف هستیم که بدیهیات زیبایی شناسی به ارث رسیده از گذشته را به چالش می کشد. بنابراین «فلسفه ی هنر» وظیفه خود می داند که در مقابل این مقولات جدید موضع گیری خود را ارائه دهد و بتواند صورت بندی کاملی از وضعیتی ارائه دهد که هنر های جدید از آن سر برآورده اند.
باید دوباره پرسید که هنر چه سوالاتی را برای فلسفه مطرح می کند؟ چهره هنرمند چه معما و چه چالشهایی را برای فیلسوف خلق می کند؟

ژان ایو لاکوست نویسنده کتاب «فلسفه هنر» فیلسوفی فرانسوی است. لاکوست همراه با آنچه دومینیک جانیکود "چرخش الهیات در پدیدارشناسی" نامید ، همراه با سایر پدیدارشناسان تأثیرگذار فرانسوی مانند میشل هنری ، ژان لوک ماریون و ژان لوئیس کریتین در به فلسفه هنر از موضعی جدید پرداخته است. کارهای لاکوست در حیطه فلسفه و الهیات قرار دارد و علاقه به موضوعات پست مدرن را نشان می دهد. او در پاریس و کمبریج کار می کند و عضویت مادام العمر خود را در کلار هال ، کمبریج دارد.

کتاب فلسفه ی هنر

دسته بندی های کتاب فلسفه ی هنر
قسمت هایی از کتاب فلسفه ی هنر (لذت متن)
هگل به تلاش کانت با دیده ی احترام می نگرد و می گوید او نخستین کسی بود که هنر را با نگاه فلسفی تحلیل کرد. این بیداری [بی سابقه ی کانت در اتخاذ نگاهی فلسفی به هنر] با بیداری عمومی فلسفه که منجر به احیای کرامت حقیقی هنر شد، پیوند وثیقی دارد. درواقع کانت نشان داد که هنر مظهر وفاق است، زیرا دستیابی به توافقی میان ذهن و طبیعت را نوید می دهد. کانت نخستین کسی بود که از تقابل کلی و جزئی و تعارض اندیشه و واقعیت فراتر رفت، ولو این که همواره به دیدگاه ذهنی پایبند ماند. او می گفت وفاق میان این تعارضات دستاورد پیچیده ی قوای ذهن انسان است، درحالی که هگل این وفاق را با واقعیت و حقیقت منطبق می داند و معتقد است این وفاق از قبل فی نفسه محقق شده است.