کتاب نکته های قرآنی سوره کهف

Surah Kuf
کد کتاب : 20574
شابک : 978-9643348571
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 376
سال انتشار شمسی : 1398
سال انتشار میلادی : 2019
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب نکته های قرآنی سوره کهف اثر عطاءالله مهاجرانی

کتاب "نکته های قرآنی سوره کهف" اثری است از "عطاءالله مهاجرانی" که یکی از سوره‌های جالب‌ توجه قرآن کریم را مورد بررسی قرار می‎دهد. سوره‌ی کهف با برخورداری از صد و ده آیه، سه داستان و یک تمثیل، به چهار مفهوم کلیدی از طریق این تمثیل و قصه‌ها می‌پردازد. کلیدی‌ترین نکته‌ی سوره کهف، رابطه‌ی انسان با ایمان است. تمثیل مالک بوستان، ارتباط انسان و ثروت را به تصویر می‌کشد و روایت حضرت موسی (ع) و خضر نبی، که بنده برگزیده باری تعالی بود و سرچشمه معرفتش به دریای بیکران دانش قدسی گره خورده بود، نمونه‌ای از پیوند انسان با شریعت و حکمت است. قصه‌ی ذی‌القرنین نیز در زمره‌ی داستان‌های معروف قرآن مجید است که نسبت انسان با قدرت و حکومت را به تصویر می‌کشد.
به عبارتی در این قصه‌ها، ثروت، ایمان، حکمت و قدرت، چهار مفهومی هستند که وصف می‎شوند و راوی آنها نیز خداوند متعال است. تمثیل و داستان از دید دانای کل و در متنی تعریف‌شده، روایت می‌گردد. این متن، همان چیزی است که این داستان‌ها را به یکدیگر مرتبط می‌کند؛ همچون آب دریایی که وجه مشترک و ارتباطی زندگی تمام موجوداتی است که در آن زندگی می‌کنند. سوره‌ی کهف با وجود تمام پیچیدگی‌ها، دارای چنین فضای مشترک داستانی می‌باشد. ‌شباهت‌های زبانی، مفهومی و ساختاری، این داستان‌ها را به یکدیگر نسبت ‌می‌دهد. از دیگر ویژگی‌های قصه‌های قرآنی که "عطاءالله مهاجرانی" در "نکته های قرآنی سوره کهف" به آن اشاره کرده، ایجاز قرآن در روایت داستان‌ها و همچنین شروع قصه‌ها از نقطه‌ای است که کسی انتظار آن را ندارد و حتی پس از پایان پذیرفتن هم در ذهن مخاطب به زندگی خود ادامه می‌دهد و تاثیرش جاودان است.

کتاب نکته های قرآنی سوره کهف

عطاءالله مهاجرانی
سید عطاءالله مهاجرانی (زادهٔ ۱۳۳۳ اراک) نویسنده و سیاست‌مدار ایرانی است. وی نمایندهٔ شیراز در دوره اول مجلس شورای اسلامی، معاون پارلمانی نخست‌وزیر در دوران نخست‌وزیری میرحسین موسوی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی، عضو شورای سیاستگذاری صدا و سیما و همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دورهٔ اول ریاست‌جمهوری محمد خاتمی بود. او همچنین عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه تربیت مدرس بود و هم‌اکنون در بریتانیا سکونت دارد.
دسته بندی های کتاب نکته های قرآنی سوره کهف
قسمت هایی از کتاب نکته های قرآنی سوره کهف (لذت متن)
قل هل ننبئکم بالأخسرین أعمالا بگو: آیا شما را آگاه کنیم که کردار چه کسانی بیش از همه به زیانشان بود؟ خسران، زیان در سرمایه است نه در سود. پرسش این است چه کسی ست که تمام کار و بارش زیان در سرمایه است؟ نکته قابل توجه این است که آیه از صفت یا اسم تفصیلی اخسر استفاده می کند و نه از خسران، این تعبیر دوبار در قرآن مجید مطرح شده است. مورد دوم درباره قوم ابراهیم است که گمان می کردند می توانند ابراهیم را در آتش بسوزانند. (انبیاء/21) نکته ی دیگر واژه اعمال - جمع عمل - است که به شکل جمع به کار رفته است؛ زیان باری و زیان کاری تمام کارهای آنان را در برمی گیرد.