کتاب مارسل پروست و نشانه ها

Proust and Signs
  • 10 % تخفیف
    155,000 | 139,500 تومان
  • موجود
  • انتشارات: علم علم
    نویسنده:
کد کتاب : 21048
مترجم : شکرالله اسدالهی تجرق
شابک : 978-2000248521
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 272
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 1964
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب مارسل پروست و نشانه ها اثر ژیل دلوز


مارسل پروست و نشانه‌ها کتابی از فیلسوف ژیل دلوز است که در آن نویسنده به بررسی نظام نشانه‌ها در آثار مارسل پروست، رمان‌نویس مشهور فرانسوی می‌پردازد. این کتاب اولین بار در سال 1964 منتشر شد. در ویرایش دوم آن (1972) فصل پایانی هشتم به آن اضافه شد، و در نسخه سوم آن (1976) یک قسمت با نام ماشین ادبی به آن افزوده گردید. این کتاب توسط ریچارد هاوارد به انگلیسی ترجمه شده است.
دلوز به نشانه‌های به جا مانده از افراد و رویدادها در مارسل پروست در جستجوی زمان از دست رفته نگاه می‌کند و نشان می‌دهد که حافظه چگونه نشانه‌ها را خلاقانه اما نادرست تفسیر می‌کند. مثلا عاشق حسود نمی تواند فریب های معشوق را به درستی رمزگشایی کند. دلوز نشان می‌دهد که چگونه کتاب پروست، به دلیل تکثیر نشانه‌ها، به یک ماشین ادبی یا بهتر بگوییم سه ماشین ادبی تبدیل می‌شود: اشیاء یا انگیزه‌های جزئی، منابع، و لحظه‌های اجباری. دلوز پروست (یا راوی) را به‌عنوان «اسکیزوفرنی جهانی» می‌داند کسی که نشانه‌هایش با فرستادن تارهایی به چارلوس پارانویا و آلبرتین اروتومانیک لانه ی عنکبوتی خود را می سازد. این پیوندهای موضوعی بین نشانه‌ها، رویدادها و عشق در جای دیگری از آثار دلوز، به‌ویژه در همکاری‌های کتاب "سرمایه‌داری و اسکیزوفرنی" او با فلیکس گاتاری، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
کتاب مارسل پروست و نشانه توسط الله شکراسداللهی تجرق ترجمه شده است. این کتاب را نشر علم به چاپ رسانده است.

کتاب مارسل پروست و نشانه ها

ژیل دلوز
ژیل دلوز، زاده ی 18 ژانویه ی 1925 و درگذشته ی 4 نوامبر 1995، فیلسوفی فرانسوی بود.دلوز در پاریس به دنیا آمد. او پیش از آغاز جنگ جهانی دوم وارد مدرسه ی دولتی شد و قبل از تجاوز آلمانی ها به کشورش، برای تعطیلات به نورماندی رفته بود. دلوز از سال 1944 تا 1948 در دانشگاه سوربن به تحصیل فلسفه پرداخت و در سال 1956 با دنیز پل گرانژوان ازدواج کرد. او در سال 1957 به تدریس تاریخ فلسفه در سوربن روی آورد و از 1960 تا 1964 با مرکز ملی پژوهش اجتماعی همکاری داشت و تا سال 1987 نیز نشست های بسیاری را در رابطه با...
دسته بندی های کتاب مارسل پروست و نشانه ها
قسمت هایی از کتاب مارسل پروست و نشانه ها (لذت متن)
وحدت کتاب و در جستجوی زمان از دست رفته» در چه چیزی است ؟ حداقل این را می دانیم که این وحدت در چه چیزی نیست. این وحدت در حافظه و در محاطره، حتی در حالت غیرارادی آن، وجود ندارد. اساس « در جستجوی در شیرینی آمادلن یا در سنگ فروش ها نیست. از طرفی کتاب و در جستجوی تنها یک تلاش برای یادآوری و کشف حافظه نمی باشد : جستجو باید در یک معنای والاتر گرفته شود، مانند عبارت « جستجوی حقیقیت». از طرف دیگر زمان گم شده به معنای زمان گذشته نیست، بلکه در معنای زمانی است که ما تلف می کنیم مانند عبارت « وقت خود را تلف کردن ». واضح است که حافظه به عنوان یک وسیله برای جستجو وارد عمل می شود، ولی این وسیله نمی تواند کاملا عمیق و اطمینان بخش باشد ؛ و زمان گذشته به عنوان یک ساختار زمانی وارد عمل میشود ولی این ساختار نیز کاملا عمیق و بنیادی نیست.