کتاب سبز و بنفش و نارنجی

Interviews
(گفت و گو با سیمین بهبهانی)
کد کتاب : 21482
شابک : 978-9643519223
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 213
سال انتشار شمسی : 1393
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب سبز و بنفش و نارنجی اثر مهدی مظفری ساوجی

کتاب "سبز و بنفش و نارنجی" ، به گفت و گویی با سیمین بهبهانی می‌پردازد که توسط انتشارات نگاه چاپ شده است. این گفت و گو توسط مهدی مظفری ساوجی بین سال‌های ١٣٨٥ تا ١٣٩٠ انجام شده است. در ابتدای کتاب، یادداشتی کوتاه از سیمین بهبهانی درباره این گفت و گو آمده که پس از مقدمه مهدی مظفری ساوجی در کتاب قرار دارد. بهبهانی در این یادداشت به زمینه گفت و گو اشاره می‌کند که از شگرد شعری خود و نیز نظرگاهش درباره سروده‌های دو شاعر بزرگ، احمد شاملو و مهدی اخوان ثالث، نشات می‌گیرد.

این کتاب به هشت بخش تنظیم شده است. بخش اول شامل مقدمه گفت و گوکننده، یادداشت سیمین بهبهانی، شعری از مهدی مظفری ساوجی به افتخار سیمین بهبهانی و کتاب‌شناسی شاعر است. سپس گفت و گو آغاز می‌شود. در بخش اول گفت و گو با عنوان "شعر"، سیمین بهبهانی به مسائلی مانند سیر تاریخی غزل، تحولات این قالب در دوره‌های مختلف و در شعر شاعران کلاسیک غزلسرا، غزل معاصر، شعر سیاسی و اجتماعی و ارتباط فرم و محتوا پرداخته است.

بخش بعدی کتاب به "زبان و فرهنگ عامه" اختصاص دارد و شامل کارکرد زبان و فرهنگ عامه در شعر سیمین بهبهانی است. بهبهانی در این بخش به اهمیت توجه به زبان و فرهنگ عامه و کاربرد آن در شعر شاعران معاصر نظیر نیما و اخوان ثالث و فروغ فرخزاد و احمد شاملو پرداخته است و همچنین به نقش نویسندگانی چون دهخدا، جمالزاده، هدایت و آل احمد در ثبت و گردآوری فرهنگ عامه.

بخش بعدی گفت و گو با عنوان "زن" به بحث درباره "زن در ادبیات قدیم فارسی" می‌پردازد و با بررسی نگاه به زن در دوره‌های مختلف تاریخی و آثار مهم ادبی ادامه می‌یابد. "مسایل روشنفکری و دموکراسی" عنوان بخش بعدی کتاب است که به مباحثی چون نقش روشنفکران، دموکراسی و آزادی بیان، موانع دموکراسی در ایران و رابطه هنر و سیاست می‌پردازد.

بخش بعدی کتاب درباره "کودتای ٢٨مرداد" است و در این بخش، صحبت‌های بهبهانی درباره مصدق، حزب توده، و حال و هوای روز کودتا و روز بعد از آن آمده است. بخش بعدی، درباره احمد شاملو است و در این بخش بهبهانی درباره زبان در شعرهای شاملو، شعرهای عاشقانه‌اش، جایگاه زن در شعر او و نگاه شاملو به انسان صحبت می‌کند.

آخرین بخش کتاب به موضوع "مهدی اخوان ثالث" اختصاص دارد و در این بخش درباره اخوان ثالث و کودتای ٢٨مرداد، تخیل در شعرهای او، وزن از منظر او و همچنین شباهت‌ها و تفاوت‌های اخوان ثالث با نیما و مسائل روشنفکری او مطرح می‌شود.

کتاب سبز و بنفش و نارنجی

مهدی مظفری ساوجی
مهدی مظفری ساوجی در سال 1356 ه. ش متولد شده است؛ شاعر معاصر ایرانی است.مهدی مظفری ساوجی فرزند اکبر در ساوه به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در زادگاهش سپری کرد و توانست از دانشگاه پیام نور ساوه در رشته‌ی زبان و ادبیات فارسی در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شود.فعالیت‌های شعری خود را از سال 1374 شمسی شروع کرده و به مدت چند سال با مطبوعات (مجلات و روزنامه‌های مختلف) همکاری نزدیک داشته است.مظفری دو مجموعه شعر شاعران معاصر به نام «نغمه‌های رود عطش» و &laqu...