کتاب ماده تاریک و انرژی تاریک

Dark Matter and Dark Energy
کد کتاب : 19364
مترجم :
شابک : 978-6226220460
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 162
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2019
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

ماده تاریک و انرژی تاریک
Dark Matter and Dark Energy
95 درصد پنهان از گیتی
کد کتاب : 22008
مترجم :
شابک : 978-6229600498
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 128
سال انتشار شمسی : 1398
سال انتشار میلادی : 2019
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب ماده تاریک و انرژی تاریک اثر برایان کلگ

تمام ماده و نوری که در جهان می توانیم ببینیم تنها یک درصد ناچیز از همه چیز را تشکیل می دهد. باقی، پنهان است.

از دهه 1970 ، اخترشناسان آگاه بودند که کهکشانها ماده ی کمی برای چرخش دارند و در حقیقت آنها باید مانند کوزه ای از چرخ کوزه گری بیفتند ، اما چیزی که پنهان است آنها را نگه می دارد. این "چیز" ماده تاریک است - ماده ای نامرئی که مقدار آن پنج برابر مقدار مواد آشنای ستاره ها و سیارات است. تا دهه 1990 نیز می دانستیم که گسترش جهان در حال تسریع است. چیزی به نام انرژی تاریک ، آن را تحت فشار قرار می داد تا سریعتر و سریعتر گسترش یابد. در سراسر جهان ، این نیاز به انرژی کافی دارد که جرم معادل آن تقریبا 14 برابر بیشتر از تمام مواد شناخته شده ی موجود است. با شکف وجود ماده تاریک و انرژی تاریک که 95 درصد واقعیت را تشکیل می دهد ، کیهان شناسان بزرگترین معمای علمی را کشف کرده اند که تاکنون با آن روبرو بوده است.
این کتاب نظریه های برجسته ترین چهره های بین المللی در مورد تحولات در مورد مطالعه ماده تاریک و انرژی تاریک ، همانطور که در کیهان شناسی و فیزیک ذرات آنها مشاهده می شود ، گرد هم آورده است. بررسی خصوصیات فیزیکی و اخترفیزیکی اجزای تاریک جهان ما ، گامی اساسی در جهت رسیدن به هدف نهایی پرده برداری از ماهیت آنها است.

کتاب ماده تاریک و انرژی تاریک

برایان کلگ
برایان کلگ (زاده 1955) نویسنده علوم انگلیسی است. او نویسنده کتابهای علوم رایج در موضوعاتی از جمله نور، بی نهایت، درگیری کوانتومی و بازمانده از تأثیر تغییرات آب و هوا و زندگی نامه های راجر بیکن و ادموارد مویبریج است.آخرین کتاب های برایان ، Ten Billion Tomorrows و How Many Moons Does the Earth Have اکنون در دسترس است. وی طیف وسیعی از عناوین علمی دیگر، از جمله پرفروش ترین علوم پرواز، God Effect، قبل از انفجار بزرگ، مختصری از تاریخ بینهایت، ساخت ماشین زمان خود و دنیای تاس را نوشت.
قسمت هایی از کتاب ماده تاریک و انرژی تاریک (لذت متن)
عالم جای بزرگی است؛ فوق العاده بزرگ تر از مقیاس هرآنچه ما می توانیم به طور مستقیم تجربه کنیم. اگر راستش را بخواهید، در واقع ما به درستی نمی دانیم که چقدر بزرگ است، اما بخشی از عالم که برای ما قابل مشاهده است طولی تقریبا برابر با نود و یک میلیارد سال نوری دارد. با در نظر گرفتن اینکه یک سال نوری ( فاصله ای که نور در یک سال طی می کند ) تقریبا برابر ۹ر۴۶ میلیون میلیون کیلومتر است، این فاصله بسیار زیاد است. عالم دارای میلیاردها کهکشان است که اغلب آن ها میزبان میلیاردها ستاره هستند، بنابراین همگی پر از ماده اند. با این حال در قرن بیستم، در فهم ما از ماهیت عالم دو چالش اساسی به وجود آمد که نشان داد چیزی که گمان می بردیم همه چیز است در واقع پنج درصد از واقعیت را تشکیل می دهد.

با تفکر روی نحوه کار عدسی ها، تسویکی متوجه شد که جسمی بسیار سنگین مانند یک کهکشان می تواند اثر مشابهی روی پرتو نوری که از نزدیکی آن در حال عبور است، داشته باشد. اگر پرتو نوری را که از جسمی در پس یک کهکشان منتشر می شود در نظر بگیریم، بخشی از این پرتو نور تلاش می کند تا از اطراف این کهکشان عبور کند و به سمت دیگر برسد؛ اما جرم بسیار زیاد این کهکشان مسیر حرکت نور را از همه طرف به سمت خود خم کرده و باعث متمرکز شدن آن در یک نقطه، جلوتر از کهکشان، می شود.