کتاب دین و قدرت

Religion and Power
خوانشی نو از حاکمیت
کد کتاب : 24683
مترجم :

شابک : 978-9641916130
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 526
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2014
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب دین و قدرت اثر محمد شحرور

کتاب "دین و قدرت" با عنوان فرعی "خوانشی نو از حاکمیت"، اثری است از دکتر "محمد شحرور" که از اندیشمندان برجسته ی سوری تبار به حساب می آید. شکی نیست که در جوامع دین دار، مفهوم دین، به عنوان یک عامل تعیین کننده ی قدرت به حساب می رود. خواه افراد دین دار به صورت مستقیم در چنین حکومتی از قدرت برخوردار باشند و خواه ساختارهای قدرت در چنین جامعه ای به وسیله ی دین تعریف شود، در هر صورت رابطه ی بین "دین و قدرت"، رابطه ای پر فراز و نشیب بوده که جایگاه آن در مساله ی حاکمیت قابل بحث است.
آنچه به طور ویژه در بررسی رابطه ی "دین و قدرت" با "خوانشی نو از حاکمیت" زیر ذره بین قرار گرفته، توجه به این مفهوم در پیشینه ی دینی اسلام و مسلمانان می باشد. "محمد شحرور" برای دستیابی به این مهم، مراحل دگرگونی و توسعه ی مفهوم حاکمیت را از عصر جریان اسلام سیاسی که عصر خوارج بوده تا امروز دنبال کرده و با نشان دادن تاثیر خوانش ایدئولوژیک از مفهوم حاکمیت، دیدگاه اسلام گرایان افراطی نظیر "سید قطب" و "ابوالاعلی مودودی" را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد. این افراد با اعتقاد به این امر که حاکمیت های قراردادی در مقابل حاکمیت الهی قرار دارد و قانون گذاری تنها حقی الهی می باشد، کشتار شهروندان غربی و تکفیر دولت هایشان را جایز شمرده و مسلمانانی را هم که از قوانین وضع شده به وسیله ی دولت هایشان پیروی می کنند، به همان دلایل پیشین به قتل می رسانند. به این ترتیب برای تجزیه و تحلیل این عملکرد، با توضیح سه مفهوم از حاکمیت در کتاب "دین و قدرت" مواجه هستیم. حاکمیت الهی، بشری و الهی-بشری.
"محمد شحرور" در "دین و قدرت" مفاهیم یاد شده را تحت سرفصل های رسالت محمدی، مجازات های جسمانی و بریدن دست و مواردی نظیر اعدام و زنا، سلطه پدر و مادر و جامعه، مفهوم حکم تشریعی در قرآن، خاتمیت و جهان شمولی مورد بررسی قرار می دهد.

کتاب دین و قدرت

محمد شحرور
محمد شحرور زاده ۱۱ آوریل ۱۹۳۸ در قاره و درگذشته ۲۱ دسامبر ۲۰۱۹ در ابوظبی ، مهندس عمران و اسلام‌پژوه اهل سوریه بود.او در منطقه النبک سوریه چشم به جهان گشود. او فرزند پنجم خانواده‌ای از طبقه متوسط و کار پدر او رنگرزی بود. با آنکه پدر محمد، مردی مذهبی بود اما او را به جای مدرسه مذهبی به مدرسه علوم جدید فرستاد. محمد در دمشق مدرک دیپلم گرفت و سپس با بورس تحصیلی دولتی برای تحصیل در مهندسی عمران به اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی رفت. او در سال ۱۹۶۴ (میلادی) از دانشگاه دولتی مسکو فارغ التحصی...
قسمت هایی از کتاب دین و قدرت (لذت متن)
مودودی قصد داشت به یاری جماعت اسلامی، اندیشه ها و ایدئولوژی جدایی طلبانه خود را نشر دهد. او وجود افرادی را لازم می دانست که "در دعوت خود به سوی خداوند صادق باشند پیوندهای خویش را با همه چیز غیر از خداوند و طریقت او بگسلند، بر زندان،شکنجه، مصادره اموال، تهمت زنی ها و دروغ پراکنی ها صبور باشند؛ گرسنگی، تشنگی،خشونت، محرومیت، آوارگی و حتی کشته شدن و اعدام را تاب بیاورند. بذل جان را روا دارند و با خرسندی و به انتخاب خویش از دارایی خود دست کشند." با اعلام برپایی دولت پاکستان در سال ۱۹۴۷ مودودی به لاهور رفت تا مقرر جماعت اسلامی را در آنجا تاسیس کند. در سال ۱۹۴۸ تقریبا پنج ماه بعد از تشکیل دولت پاکستان، نخستین سخنرانی خود را در دانشگاه حقوق انجام داد و خواستار تشکیل رژیم پاکستان مطابق با قانون اسلامی شد و برای تحقق خواسته خود بر حکومت فشار آورد. در همان سال در نشستی عمومی در کراچی سخنرانی دیگری انجام داد به عنوان "مطالبه اسلامی مبنی بر شکل گیری نظام اسلامی". چندین بار به سبب مطالبه این امر و پافشاری بر آن بازداشت شد. خواسته ای که مودودی تا این اندازه به آن پایبند بود و حاضر به روی گردانی از آن نبود.