کتاب طهران قدیم

Old Tehran
قابدار- 5 جلدی
کد کتاب : 25323
شابک : 978-0000283344
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 2347
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 1978
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : ---
تعداد جلد : 5

معرفی کتاب طهران قدیم اثر جعفر شهری

"طهران قدیم" اثری است از مورخ و پژوهشگر شهیر کشور، "جعفر شهری" که در پنج جلد، با جزییاتی چشم گیر و منحصر به فرد، به تبیین حال و هوا و فضای تهران از دریچه ی تاریخ می پردازد. "جعفر شهری" در مقدمه ی کتاب "طهران قدیم" به مخاطب خود اطمینان می دهد که تمام مطالب این اثر، بر اساس واقعیت به رشته ی تحریر درآمده است و هیچ خدشه ای به صحت مطالب وارد نیست. او این اثر را گاه بر اساس آنچه مستقیما با آن سر و کار داشته، به نگارش در آورده و گاه در نقش نویسنده ای امین، مطالبی را که از افراد و منابع مورد اطمینان استخراج کرده، به مخاطب انتقال داده است. نوشتن اثری درباره ی مردم "طهران قدیم"، آن هم در این ابعاد و جزییات، کوششی گسترده است که "جعفر شهری" در جهت ثبت و ضبط عادت ها، آداب و سنت و اعمال مردم زادگاهش به انجام رسانیده تا آن را از گزند فراموشی، در امان دارد.
کتاب گنجینه ای از و شنیده ها و ملاحظات ارزشمند است که در کنار درک شخصی نویسنده از "طهران قدیم"، با اصالتی درخشان و قابل توجه در اختیار مخاطب قرار گرفته است. این اثر در کنار به تصویر کشیدن صحنه های دقیق از حالات و افعال مردم "طهران قدیم"، اخلاقیات و ارتباطات، گذران زندگی و معاش، آداب و رسوم، اعتقادات، فرهنگ و عرف جامعه را نیز تشریح می کند و در ارائه ی الگوهای اخلاقی، از خلقبات مثبت و پسندیده گرفته تا موارد زشت و ناپسند، از هیچ مفهومی فروگذار نمی کند. از موارد جالب توجه کتاب اشاره به مکان ها و افراد مشهور "طهران قدیم" است و حتی به محله ها و خیابان های معروف تهران نظیر لاله زار، امیریه، سپه، علاءالدوله، دروازه شمیران و ... نیز پرداخته است.

کتاب طهران قدیم

جعفر شهری
جَعفَرِ شَهری‌باف متولد ۱۲۹3 در عودلاجان تهران و درگذشته ۶ آذر ۱۳۷۸ در تهران ، از نویسندگان ایرانی و پژوهندهٔ تاریخ تهران بود.شهری در دو مجموعهٔ طهران قدیم (۵ جلد) و تاریخ اجتماعی تهران در قرن سیزدهم (۶ جلد)، حال و هوای تاریخی تهران را با جزئیاتش بیان می‌کند. دیگر اثر او، قند و نمک، مجموعه‌ای از اصطلاحات اصیل تهرانی با توضیحات و پیشینه است. سه رمان از رمان‌های او، یعنی شکر تلخ، گزنه و قلم سرنوشت را باید سه‌گانه‌ای دانست که اولی مربوط به دوران کودکی نویسنده و رنج&...
قسمت هایی از کتاب طهران قدیم (لذت متن)
این آجیل عبارت بود از : توت، نخودچی، فندق، پسته، نقل، کشمش و بادام که برای رفع گرفتاری ها و مشکلات و مهمات نذر می کردند و از شرایط آن بود که سه یا پنج یا هفت شب جمعه آخر ماه یا زیادتر، حلال ترین پول خود را به مقدار نذر در دست گرفته به آجیل فروشی که دارای تمام شروط نظافت و ایمان و داشتن دکان رو به قبله و اسم علی یا محمد یا دیگر ائمه باشد داده بدون تکلم و گفت و شنید، که سکوت از جمله آداب این کار بود آجیل را گرفته صلوات گویان به خانه برده با آداب خود مشغول پاک کردن بشوند و در پاک کردن آجیل که دست و مکان و جامه و بدن پاکیزه بوده جنب و حایض در آن دخالت نداشته باشد و…

میدان پاقاپوق به یک حساب چهارمین و به حساب دیگر، که میدان مشق را هم داخل نماییم پنجمین، میدان عمومی تهران محسوب می گردید، حساب میادین را بسته مطالب خود درباره آنها به پایان می بریم. این میدان که نام اولش پاقاپوق بود و بعدش به میدان اعدام و آخرش به میدان محمدیه تغییر اسم داد، میدانی تقریبا در خارج شهر در جنوب غربی تهران، انتهای خیابان جلیل آباد بود که سابقا اعدام محکومین به مرگ، در آن صورت می گرفت. نام قاپوق از آن روی آن آمده بود که در وسط آن (محل فعلی حوض) تپه یی از خاک قرار داشت که بر بالای آن ستون گرد کوتاهی از آجر ساخته بودند که مجرمین را در پای آن سر می بریدند و با خراب شدن تدریجی اش که جایش تختگاهی دیواردار ساخته شده بجای ستون آجری تیر چوبی در آن کار گذاشته شد، تا بعدها که با پیدایی مشروطه و تمدن و قوانین جدید و آنکه سربریدن علامت توحش و مای بی آبرویی می گردید، دار و طناب جانشین آن گشته محلش نیز از آنجا به باغشاه و سپس به توپخانه تبدیل گرفت تا امروزه که پنهانی و دور از انظار انجام می شود.