کتاب شاه نامه ها

ShahName
کد کتاب : 25611
شابک : 978-9643639594
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 921
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2020
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب شاه نامه ها اثر سیروس شمیسا

دکتر سیروس شمیسا پژوهشگر ادبی و یکی از تاثیرگذارترین نویسندگان معاصر، اثری با نام "شاه نامه ها" ارائه کرده که آن را نوعی ادای دین به شخصیت و کار حکیم ابوالقاسم فردوسی می داند. آنچه نویسنده به عنوان نیرو محرکه برای ایجاد این اثر به کار گرفته، جنبه های تاریخی و اساطیری شاهنامه است که به طور واضحی با تاریخ حقیقی ایران ارتباط دارد. در راستای کشف و برقراری این ارتباط، مولف بیان می دارد که بیشتر از چهل سال به تحقیق و پژوهش درباره ی جنبه های مختلف آن پرداخته و این قطعات تاریخی و اجتماعی را همچون تکه های پازل در کنار هم قرار داده است.

تسلط و آگاهی جامع دکتر شمیسا به داستان های شاهنامه و اطلاعات غنی تاریخی ایشان سبب شد تا جرقه ی اولیه ی مقایسه ای میان این داستان ها و آنچه حقیقتا در تاریخ نگاری ها ثبت شده، خورده شود و این استاد بزرگ ادبیات ایران با تالیف کتاب پیش رو، قدم دیگری در جهت شناساندن بهتر این شاهکار ادبی ایران و جهان به مخاطبین و علاقمندان فردوسی بردارد.

نویسنده که تجربه ی زندگی در داستان های شورانگیز و پرغرور شاهنامه را داشته، می خواهد این طعم شیرین را به کام باقی ایرانیان علی الخصوص دانشجویان ادبیات و شاهنامه پژوهان بچشاند و با این شیوه مخاطبان را با کشتی شاهنامه، به اقیانوس پهناور تاریخ ایران زمین رهسپار کند. همانطور که فردوسی روزگاری با سرودن شاهنامه در تلاش بود تا زبان پارسی را احیا کند، اکنون شمیسا که مرید و دوستدار اوست از حربه ی او استفاده می کند تا تاریخ را از دریچه ی شاهنامه زنده کند.

کتاب شاه نامه ها

سیروس شمیسا
سیروس شمیسا (زادهٔ ۲۹ فروردین ۱۳۲۷ در رشت) استاد ادبیّات فارسی و نویسندهٔ پرکار ایرانی است که تاکنون بیش از ۴۰ اثر خلق کرده است. وی تحصیلات عالی خود را در دانشگاه شیراز آغاز کرد و چند سالی پزشکی خواند، ولی پس از چندی تغییر رشته داد و در همان جا مدرک کارشناسی خود را در ادبیّات فارسی گرفت. پس از آن وارد دورهٔ دکتری ادبیات فارسی دانشگاه تهران شد و در سال ۱۳۵۷ از رساله خود به راهنمایی دکتر خانلری دفاع کرد. او در سال ۱۳۸۰ یکی از چهره های ماندگار ایران لقب گرفت. کتاب های او در بسیاری از دانشگاههای ...
قسمت هایی از کتاب شاه نامه ها (لذت متن)
دوکدان و جامه زنان فرستادن خسروپرویز برای بهرام چوبینه نیز از دیگر محتوای شاهنامه است که زنان را از جنسی فرودست نشان می دهد که لباس شان مایه تحقیر است برای مردان. اما در شاهنامه بعضا می بینیم که زن همه کاره است؛ یا آب آوردن مربوط به زن است. زن علاوه بر اینکه به زندگی و حیات مربوط است در جوامع کهن کشاورزی نقشی مهمتر از مرد داشت. در واقع زن کشاورز همه کاره بود و خانواده را می چرخاند.

در شاهنامه فرّ و بزرگی از مادر هم منتقل می شود. ایرج پسر فریدون دختری داشت که منوچهر، شاه ایران، پسر او بود. مادر فرود یعنی جریره به فرود می گوید: نژاد تو از مادر و از پدر همه تاجدار و همه نامور ج 4، داستان فرود / ب 473 در رستم و اسفندیار هر دو پهلوان به نژاد مادری خود فخر می کنند، رستم بعد از فخر به نسب پدری خود گوید: همان مادرم دخت مهراب بود بدو کشور هند شاداب بود که ضحّاک بودیش پنجم پدر ز شاهان گیتی برآورده سر نژادی از این نامورتر کراست؟ خردمند گردن نپیچد ز راست ج 6، داستان رستم و اسفندیار / ب 660 اسفندیار هم می گوید: همان مادرم دختر قیصر است کجا بر سر رومیان افسر است همان قیصر از سلم دارد نژاد ز تخم فریدون با فرّ و داد همان سلم پور فریدون گرد که از خسروان نام شاهی ببرد همان / ب 694 یکی از دلایلی که برکنارکننده شاه با دختر او ازدواج می کرد همین بود تا مشروعیت بیابد و فرزند او صاحب فرّ باشد، چنان که اردشیر بابکان با دختر اردوان ازدواج کرد. در جانشینی داریوش کبیر دو نفر نامزد بودند یکی آرتوبازانس پسر بزرگ که از زنی معمولی بود و دیگر خشایارشا پسر کوچک تر که مادرش آتوسا دختر کوروش بود و لذا خون هخامنشی داشت و به همین سبب او را برگزیدند. البته هرودت این گونه استدلال می کند که خشایارشا پسر دوران شاهی بود اما آرتوبازانس فرزند دوران قبل از شاهی داریوش بود. «ادی» در آیین شهریاری در شرق، این سخن را درست نمی داند.