کتاب تاریخ ایران برای نوجوانان (۲ جلدی)

History of Iran
قبل از ورود اسلام و پس از ورود اسلام
کد کتاب : 26157
شابک : 978-6007133583
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 695
سال انتشار شمسی : 1398
سال انتشار میلادی : 2016
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 5
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت
تعداد جلد : 2

معرفی کتاب تاریخ ایران برای نوجوانان (۲ جلدی) اثر کورش سلمان نصر

"تاریخ ایران برای نوجوانان" اثری است نوشته ی "کورش سلمان نصر" که با همکاری انتشارات آریان، تاریخ کشور عزیزمان را با زبانی ساده برای این گروه سنی تشریح کرده است. "کورش سلمان نصر" این مجموعه را در دو مجلد تحت عناوین "قبل از اسلام" و "پس از ورود اسلام" به رشته ی تحریر درآورده است.
در "تاریخ ایران برای نوجوانان" قبل از ورود اسلام، ابتدا مقدمه ای از اهمیت تاریخ و تاریخ نگاری ارائه می شود و سپس مختصری از موقعیت جغرافیایی و ساکنین سرزمین ایران و شمارش سال ها در تاریخ صحبت به میان می آید. در ادامه تمدن های عیلام و بین النهرین، بابل و ماد بررسی می شود و نوبت به تمدن پارسی ها و فرمانروایی هخامنشیان می رسد. در این بخش وقایع فرمانروایی کورش کبیر، داریوش کبیر، خشایارشا، اردشیر درازدست، حمله ی اسکندر به ایران و سلوکیان بازگو شده تا به حکومت اشکانیان یا پارت ها برسد. فرمانروایی اشک ها تا اشک بیست و نهم یا اردوان پنجم ادامه یافته و سپس سلسله ی ساسانیان تا زمان ظهور اسلام و آغاز عصر فرمانروایی اسلامی دنبال می شود.
جلد دوم از این کتاب با عنوان پس از ورود اسلام، ابتدا به دوره ی حکمفرمایی خلفای نخستین می پردازد و سپس خلافت امویان، صلح امام حسن (ع) و عاشورای امام حسین (ع)، ایران در زمان بنی امیه، خیزش ابومسلم خراسانی، شیعه و فرقه های مختلفش، جنبش های ایرانی در دوره ی عباسیان، ریاضیات و طب و هنر در عصر طلایی اسلام، قیام های سنباد، مقنع و بابک خرمدین، شکل گیری حکومت های مستقل در ایران نظیر طاهریان، صفاریان، سامانیان، سیمجوریان، زیاریان و آل بویه، وضعیت ایران از دوره ی غزنوی تا حمله ی مغول و از حمله ی مغول تا دوران صفویه، افشاریه، زندیه، گذر از دوران پرفراز و نشیب قاجار به پهلوی و نهایتا پیروزی انقلاب اسلامی و مختصری از اتفاقات بعد از انقلاب بررسی می شود.

کتاب تاریخ ایران برای نوجوانان (۲ جلدی)

قسمت هایی از کتاب تاریخ ایران برای نوجوانان (۲ جلدی) (لذت متن)
بی گمان مردم هر سرزمین برای معرفی خود به جهانیان، نیاز به شناسنامه ای دارند. شناسنامه ی هر ملت، تاریخ آن هاست. در این میان تاریخ سرزمین ایران از جایگاهی ویژه برخوردار است؛ زیرا ساکنین ایران زمین چه در دوره ی باستان و چه در دوره ی اسلامی همواره پرچمدار علم و معرفت بوده اند و با وجود فراز و فرودهایی که در طول تاریخ پشت سر گذاشته اند، خدمات بی نظیری را به فرهنگ و تمدن جهان ارائه داده اند.