کتاب عاشقانه های یونس در شکم ماهی

Yunes Dar Shekam-e Mahi
نشان طلایی لاک پشت پرنده 2012
کد کتاب : 26709
شابک : 978-9643916237
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 166
سال انتشار شمسی : 1398
سال انتشار میلادی : 2010
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب عاشقانه های یونس در شکم ماهی اثر جمشید خانیان

"عاشقانه های یونس در شکم ماهی" رمانی است که "جمشید خانیان" برای نوجوانان به رشته ی تحریر درآورده است. سارا که دختری است سیزده ساله، همراه خانواده اش در آبادان زندگی می کند. تمام زندگی سارا با موسیقی گره خورده چرا که پدر او تعمیرکار پیانوست و همواره مشوق سارا در زمینه ی موسیقی بوده است. هنگامی که پدر جهت گذراندن یک دوره، راهی آلمان می شود، جنگ آغاز می گیرد و سارا به همراه دیگر اعضای خانواده به اهواز می روند. در راه آن ها با پسر نوجوانی به نام یونس و مادربزرگش آشنا می شوند و زمانی که بمباران شدت می گیرد، برای سوار کردن یونس و بی بی اش در وانت، مجبور می شوند پیانوی محبوب سارا را از ماشین خارج کنند. این اتفاق نوعی دلخوری نسبت به یونس در دل سارا ایجاد می کند اما از طرفی این پسر نوجوان برای او جذاب است و سارا می خواهد بیشتر درباره اش بداند.
یونس اما پسری است عجیب که تنها کمی از سارا بزرگ تر است اما خیلی بیشتر از او می داند؛ او بسیار با احساس است و علاوه بر اینکه توجه ویژه ای به طبعیت و موسیقی و عشق دارد، طبع شاعرانه ای نیز دارد و شعر می گوید. اما یکی از معماهای داستان "عاشقانه های یونس در شکم ماهی" به قلم "جمشید خانیان" این است که یونس برای چه کسی شعر می گوید و این دوستی که مرتب از او سخن می گوید کیست؟ داستان یک چرخش شدید دیگر هم دارد و در جایی که مخاطب فکرش را نمی کند، یک اتفاق غافلگیرکننده رخ می دهد. اما صرف نظر از تمام غافلگیری ها و اتفاقات ریز و درشت، "عاشقانه های یونس در شکم ماهی" احساسات درونی شخصیت های نوجوان در بحبوحه ی جنگ را به خوبی به تصویر کشیده است.

کتاب عاشقانه های یونس در شکم ماهی

جمشید خانیان
جمشید خانیان، متولد ۱۳۴۰- آبادان، از نیمهٔ اول دههٔ ۱۳۶۰ با نگارش دو نمایشنامهٔ «یک نیمروز در اتاق بازجویی» و «روی نی‌بندی» و نیز مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه، در حوزهٔ «نوشتن» فعالیت خود را آغاز می‌کند. این فعالیت، با گرایش به سمت نقد و پژوهش و به ویژه داستان‌نویسی در عرصهٔ ادبیات نوجوان ابعاد وسیع‌تری به خود می‌گیرد؛ چندان‌که از وی تاکنون (پایان سال ۱۳۹۶) در زمینه‌های مختلف نگارشی بیش از ۴۰ عنوان کتاب به چاپ ر...
قسمت هایی از کتاب عاشقانه های یونس در شکم ماهی (لذت متن)
«آیینه همه چیز رو وارونه میکنه. ... یعنی اینکه آیینه داره به تو میگه تو میتونی از توی هر چیز تکراری یه چیز تازه و عجیب بیرون بکشی، به شرط اینکه عادتهای همیشگی ت رو بذاری کنار.» و سرش را خم کرد روی شانه و خیره شد به آینه و گفت: «ما واقعا وقتی توی آینه به خودمون نگاه میکنیم، داریم به کی نگاه میکنیم؟»

تموم شد یاد گرفتی . حالا فقط باید تمرین کنی تا بتونی خیلی راحت وارونه حرف بزنی. برای این که بتونی خیلی راحت وارونه حرف بزنی باید به هیچ چیز عادت نکنی وقتی به چیزی عادت نکردی دیگه هیچ چیز برات تکراری نمیشه اون وقت همه چیز رو طوری میبینی که انگار برای اولین باره که می بینی چون یاد میگیری با چشم نگاه کنی نه با مغز.