کتاب بی همتا مجموعه نقاشی های گل و مرغ نگارگران شیرازی

Bi Hamta
شیدا مکتب گل و مرغ
کد کتاب : 27991
شابک : 978-9643912178
قطع : رحلی
تعداد صفحه : 28
سال انتشار شمسی : 1390
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب بی همتا مجموعه نقاشی های گل و مرغ نگارگران شیرازی اثر هادی سیف

شیراز، پایتخت شعر و میعادگاه گل و بلبل، و کهن خاستگاه هنر و فرهنگ ایران زمین، در فاصله قرن های دوازدهم و سیزدهم، هـ . ق بار دیگر مکتبی هنری، برتافته و برخاسته از خیال و اندیشه و سرپنجه های خلاق نگارگران شیرازی، در تاریخ نقاشی ایرانی را به ثبت رساند. نقاشی تک گل و پرنده و رواج گل نگاری در آذین سایر رشته های هنری، مانند پارچه های ایرانی، قلمزنی، و مینا کاری و… مدیون ذوق و ابتکار نقاشی بزرگ به نام محمد شفیع اصفهانی در زمان فرمانروایان صفوی است.
این کتاب از مجموعه «چرا ندیدیم؟» دریچه دیگری است برای آشنایی با آثار ارزشمند هنر ایرانی اسلامی، آثاری که به رغم اهمیت و ارزش والایشان، در غوغای سرسام آور زندگی جدید، از متن توجه به حاشیه رانده شده اند. امید که آشنایی با این گنجینه های ارزشمند پشتوانه ای برای خلاقیت های هنری نسل آینده باشد.

کتاب بی همتا مجموعه نقاشی های گل و مرغ نگارگران شیرازی

هادی سیف
هادی سیف، زاده‌ی ۱۳۲۶ در شیراز، یکی از مهم‌ترین و پرکارترین مورخان و پژوهشگران حوزه‌ی هنرهای سنتی ایران است. او نخستین کسی است که به پژوهش درباره نقاشی قهوه‌خانه‌ای و خیالی‌سازان اقدام کرد. این نقاشان علیرغم اهمیت‌شان در هنر معاصر و در انداختن طرحی نو در هنر دینی و آیینی، سال‌ها گمنام بوده و در پژوهش‌ها جایی نداشتند.