کتاب ناتمامیت

Incompleteness: The Proof and Paradox of Kurt Gödel
اثبات و پارادوکس گرت گودل
کد کتاب : 28206
مترجم :
شابک : 978-9644486586
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 299
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 2005
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 10 اردیبهشت

معرفی کتاب ناتمامیت اثر ربکا گلدستین

بی‌تردید "کرت گودل" به عنوان بزرگ‌ترین منطق‌دان قرن بیستم شناخته شده است، هوش و استعداد بی‌همتای او بیشترین تأثیر خود را در قضیه‌ٔ ناتمامیت نشان داد که در سن ۲۵ سالگی توانست آن را اثبات کند. گودل، که به دلیل کنجکاوی‌های بی‌پایانش به «آقای چرا» مشهور بود، در سن ۱۸ سالگی شروع به تحصیل در دانشگاه وین کرد. او در رشتهٔ ریاضیات دانشگاهی ماهر بود و اصرار داشت تا در زمینهٔ فیزیک نظری تحصیل کند، اما در عین حال در کلاس‌های فلسفه و ریاضی شرکت می‌کرد. گودل کتاب «اصول مابعدالطبیعی علوم طبیعی» از کانت را مطالعه کرده بود. پس از شرکت در جلساتی که در آن‌ها موریتس شلیک کتاب «مقدمه‌ای بر فلسفه‌ی ریاضی» اثر برتراند راسل را می‌خواند، به منطق ریاضی علاقه‌مند شد و آن را به عنوان علمی مقدم بر سایر علوم قلمداد کرد. در سال ۱۹۲۹، هنگامی که ۲۳ سال داشت، در پایان‌نامهٔ دکترا خود قضیهٔ تمامیت حساب محمولات مرتبهٔ اول را اثبات کرد. دو سال بعد، قضایای ناتمامیت را در وین منتشر کرد. او اثبات کرد که برای هر نظام "اصل"، قابل محاسبه است. کتاب حاضر به این موضوع می‌پردازد.

کتاب ناتمامیت

ربکا گلدستین
ربکا نیوبرگر گلدستین متولد 23 فوریه 1950، فیلسوف ، رمان نویس و روشنفکر است. او تاکنون ده کتاب داستانی و غیر داستانی نگاشته است. وی دارای مدرک دکتری در فلسفه علم از دانشگاه پرینستون است. او بعضی اوقات با رمان نویسانی همچون ریچارد پاورز و آلن لایتمن همکاری می کند.
نکوداشت های کتاب ناتمامیت
Gödel's torment and his genius. By the book's end, we understand well why Einstein would look forward to 'the privilege of walking home with Gödel,' and we can't help but wish that we'd been able to join them.
عذاب گودل و نبوغ او. در پایان کتاب، ما به خوبی درک می کنیم که چرا انیشتین مشتاقانه منتظر «امتیاز راه رفتن با گودل به خانه» است و فقط می توانیم آرزو کنیم که کاش می توانستیم به آنها بپیوندیم.
Brian Greene

In this penetrating, accessible, and beautifully written book, Rebecca Goldstein explores not only the work of one of the greatest mathematicians but also the relation of the human mind to the world around it
در این کتاب نافذ، در دسترس و زیبا نوشته شده، ربکا گلدشتاین نه تنها به بررسی کار یکی از بزرگترین ریاضیدانان می پردازد، بلکه به رابطه ذهن انسان با دنیای اطراف نیز می پردازد.
Alan Lightman

قسمت هایی از کتاب ناتمامیت (لذت متن)