1. خانه
  2. /
  3. کتاب لذت نقد

کتاب لذت نقد

3 از 2 رأی

کتاب لذت نقد

Lezzat-e Naghd
انتشارات: ساقی
ناموجود
600000
معرفی کتاب لذت نقد
به نظر میرسد بسیاری از افراد «هنرمند»قدیمی ما ترسو بار آمده اند؛روشنفکران ترسویی که از سیاست و از جامعه می ترسند و از «عکس جهت»و سینمای شان،شعرشان،قصه شان،«هنر»ترس و لرز است. در ادبیات جهان،مثال این ترس بیمار گونه،اثر درخشان رابرت لویی استیونسن است؛دکتر جکیل و مستر هاید،دکتر جکیل از انسان ها می ترسد.آرزوی فراتر رفتن از انسان را دارد،چرا که احساس حقارت میکند و این احساس،معلول ترس او است.مستر هاید،آن بخش از شخصیت جکیل است که بزهکار است،اما گیر نمی افتد و از مجازات میگریزد.استیونسن راه حلی برای این بیهودگی «ترس»ارائه میکند؛راه حلی که در ایمان او به نیک نهادی انسان و علم نهفته است،اما فیلم ساز ما،با بی اعتمادیش به سرشت نیک انسانی و بخشایش خالق این را درک نمیکند که هیچ مجازاتی غیر قابل تحمل نیست،فقط باید شجاع بود و اعتماد به خود داشت و به خالق،همیشه راه حلی هست و امیدی،وگرنه ترس های کوچک،با دروغ و کلک و آزار دیگران بزرگ میشوند و هراسناک،خودآزار و دگر آزار و به نفرت از عاملین ترس-انسان ها و محیط-می انجامد و...
درباره مسعود فراستی
درباره مسعود فراستی
مسعود فراستی زاده فروردین ۱۳۳۰ در تهران، فعال سیاسی سابق، منتقد سینما و سردبیر مجله فرم و نقد است. او در برنامه تلویزیونی هفت به عنوان کارشناس ثابت حضور دارد.مسعود فراستی در دبستان تشویق و سپس در دبیرستان اندیشه در رشتهٔ ریاضی تحصیل کرده‌است و در انجمن ایران و فرانسه، زبان فرانسوی را آموخته‌است. از اواخر تحصیل در دبیرستان به مدت دو سال به عنوان مترجم مشغول به کار بوده‌است. وی در ۱۹ سالگی به ایتالیا رفته و پس از یادگیری ایتالیایی در شهر پروجا به دانشگاه بولونیا رفته و در آنجا مدت دوسال در رشتهٔ فلسفه و نمایش تحصیل کرده‌است.
مقالات مرتبط با کتاب لذت نقد
آشنایی با انواع سبک های نگارش و شیوه استفاده از آن ها
آشنایی با انواع سبک های نگارش و شیوه استفاده از آن ها
ادامه مقاله
نظر کاربران در مورد "کتاب لذت نقد"
9 نظر تا این لحظه ثبت شده است

اگه خودتم نقد کنن درد داره نه لذت

1405/02/11 | توسطامید
0
| |

لطفا موجودش کنید

1404/12/17 | توسطمحمد مهدی افتخاری
0
| |

یک مثل قدیمی داریم که می‌گوید : وقتی گوشت نیست ، بادنجان سالاره ! داستان این آقا هم مصداق همین مثل هست ، وقتی هر چه منتقد با سواد در ایران بوده چون مطابق نظرات آقا بالا سرها نظر نداده اند مطرود شده اند و تریبون تمام و کمال در اختیار مسعود فراستی قرار گرفته ، یک عده که هیچ دانشی راجع به سینما ندارند به او لقب استاد داده اند ! کسی که در طول این چهار دهه ، بیشترین ضربه را به سینمای مستقل ایران وارد کرد و یک تنه سهم‌مهمی در نزول سینمای ایران به آنچه امروز هست بر عهده داشت... نه مهرجویی را قبول دارد ، نه زنده یاد کیارستمی ، نه اصغر فرهادی و نه هیچ فیلمساز مستقل دیگر را. ایشان البته استادی چون مارتین اسکورسیزی را هم قبول ندارد!و برای این که اظهاراتش باورپذیر جلوه کند ، سال هاست پشت نام چند فیلمساز بزرگ‌کلاسیک قایم شده است. هیچکاک ، برگمان ، وایلدر ، فورد و یکی دو نفر دیگر.. جالب‌تر این که این آقا مجاز است به هر هنرمندی و هر اثر هنری هر طور می‌خواهد توهین کند ، اما یک بار که یک نفر پیدا شد جلوی او به ایستد ، از برنامه اخراجش کردند ! بله ، این است دموکراسی...

1404/04/12 | توسطبابک . ه
6
| |
پاسخ ها

یک سؤال، الان شما طرفدار کیارستمی فرهادی مهرجویی اسکورسیزی هستی ولی یکی میاد میگه طرفدار اینا نیستم ناراحت میشی؟ مگه نقد پذیر بودن به این نیستش که اتفاقا در مقابل نظر مخالف صبور باشیم و تا یکی اومد به فیلمساز موردعلاقمون نقدی وارد کرد بهمون بر نخوره؟ هرکسی میتونه یک نظری بده ولو اینکه مخالف نظر ما یا یک عده بسیاری از طرفدارهای(در بهترین حالت طرفدار غیر تعصبی!) یکی از فیلمسازهای بالا یا هرکس دیگه‌ای باشد. مهم این نیست نظر اون فرد چقدر طرفدار داره، مهم اینه طرف میتونه نظرش رو بگه و شماهم حق نداری به اینو اون توهین بکنی که بیخود می‌کنی طرفدار فیلمساز مورد علاقم نیستی!

1405/02/05|توسطشریف زاده
0
|

فکر کنم چندجا گفته که فیلم‌های ایرانی مورد علاقه‌ش اجاره‌نشین‌ها و درباره الی و ... هست. از خانه دوست کجاست هم تعریف کرده

1405/03/01|توسطکاربر سایت
0
|

موجود نمیشه ؟

1403/08/22 | توسط مرندی
1
| |

اصلا اینا کتاب ندارن

1403/03/28 | توسطکاربر سایت
0
| |

یعنی کلا دیگه چاپ نمیشه؟

1403/03/28 | توسطکاربر سایت
1
| |

من دنبال جلد دوم بودم!

1402/11/24 | توسطکاربر سایت
2
| |

کی میاریدش؟

1401/11/15 | توسطمهران راستی جونقانی
2
| |

موجود کنید

1401/07/20 | توسطکامران سیاحی
3
| |