کتاب بدعت ها و بدایع نیما یوشیج

Bedatha va badaye nima yooshij
کد کتاب : 4754
شابک : 978-9646200722
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 389
سال انتشار شمسی : 1396
سال انتشار میلادی : 1979
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 20 اردیبهشت

معرفی کتاب بدعت ها و بدایع نیما یوشیج اثر مهدی اخوان ثالث

"بدعت ها و بدایع نیما یوشیج" اثری است از "مهدی اخوان ثالث" متخلص به "م. امید" که در آن مجموعه ای از چند مقاله ی او در مورد "نیما یوشیج" کنار هم قرار گرفته و به نوعی ادای دین شاگرد در حق استاد و معرف آرا و بدایع "نیما یوشیج" است. در میان شاعران نیمایی، "م. امید" از متعهدترین افراد بود که بیش از هر شاعر دیگری به ذهنیات، و نحوه ی بیان "نیما" وفادار ماند. می توان گفت سهمی که "مهدی اخوان ثالث" و "احمد شاملو" در معرفی شعر "نیما" به محافل ادبی داشته اند، بسیار در پذیرش آن به عنوان سبکی نو و سپس شکوفایی اش نقش داشته است. "اخوان" هم همچون "نیما" نشان داد که صرف بدیع بودن زبان، به اثر رنگ تازگی نمی بخشد و این فکر و نگاه شاعر است که باید نو شود.
نثر کتاب "بدعت ها و بدایع نیما یوشیج" از همان طنین دلنشین و فضای گرم نوشته های "مهدی اخوان ثالث" برخوردار است و مانند دیگر آثار وی، رد ذوق شاعر بر مطالب کتاب دیده می شود. "م. امید" ساختار این کتاب را به این شکل طراحی کرده که در آن، طی هر بخش به یکی از تصرفات زبانی و شاعرانه ی نیما اشاره می کند و سپس در بحث با یک چهره ی فرضی، که به نظر می رسد ترکیبی از آرای ادیبان مخالف نیما را ارائه می کند، به عرضه ی نمونه هایی از بزرگان شعر و ادب فارسی می پردازد و به این شکل تصرفات نیما را توجیه می نماید. در مجموع این کتاب و دیگر آثار "م. امید"، خوانندگان را بیشتر با شعر نوی نیمایی و عملکرد ادبی "نیما یوشیج" آشنا می کند.

کتاب بدعت ها و بدایع نیما یوشیج

مهدی اخوان ثالث
مهدی اخوان ثالث (۱۰ اسفند ۱۳۰۷ مشهد - ۴ شهریور ۱۳۶۹ تهران)، شاعر پرآوازه و موسیقی‌پژوه ایرانی بود. نام و تخلص وی در اشعارش م. امید بود.اشعار او زمینهٔ اجتماعی دارند و گاه حوادث زندگی مردم را به تصویر کشیده‌است؛ همچنین دارای لحن حماسی آمیخته با صلابت و سنگینی شعر خراسانی و نیز در بردارندهٔ ترکیبات نو و تازه است.اخوان ثالث در شعر کلاسیک فارسی توانا بود و در ادامه به شعر نو گرایید. از وی اشعاری در هر دو سبک به جای مانده‌است. همچنین او آشنا به نوازندگی تار و مقام‌های موسیقایی ...
قسمت هایی از کتاب بدعت ها و بدایع نیما یوشیج (لذت متن)
بحث خود را از هبوط آدم شروع نکنیم و از اینکه مثلا آدمی، ابتدا رقاصی کرد یا آواز خواند. بعد از اسلام شعر ما چه حالی پیدا کرد یا چه و چه ها و حتی شروع نکنیم از دورۀ قبل خود و مشروطیت و بعد هم. در این باره سخن هایی گفته اند و بحث هایی شده که ما بی نیازیم از اعاده و تکرارشان. ما هیچ زمانی زمان معینی را نمی شناسیم که بگوییم فی المثل از وقتی که اولین اجنبی سر برهنه گام نهاد بر خاک هموطنان پا برهنۀ ما و اولین ترجمۀ سه تفنگدار که منتشر شد؛ چه ها شد. یا بگوییم مثل بعضی قصه ها که می گویند: در سپیده دم آوریل فلان و دویست و نود و اند هجری هنگامی که برگ های خزان زده در منتهی الیه کوچۀ در دار تکان تکان می خوردند و هنگامی که نخستین تق تاق تفنگ ستارخان صدا کرد، تحول شعر فارسی آغاز شد، نه. ما از نیما یوشیج آغاز می کنیم که اگر نقطه ای بشناسیم یا بخواهیم بشناسیم برای تحول شعر جدید فارسی اوست و در اوست آنچه اصلی و حقیقی است و در آثار اوست که همۀ عناصر لازم تحول را می توانیم ببینیم و نشان دهیم. دگرگونی شعر ما و افتادنش به طریق تازه در حقیقت نقطه ای روشن تر از نیما ندارد.