کتاب سینمای آزار

Harm Cinema
مطالعات سینمایی
کد کتاب : 28599
شابک : 978-6002297235
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 365
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 10 اردیبهشت

معرفی کتاب سینمای آزار اثر سعید عقیقی

«برایتان شبی آزاردهنده آرزو می‌کنم.» میشاییل هانکه این جمله را پیش از نخستین اکران «پنهان» در جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم لندن خطاب به تماشاگران می‌گوید. اما «آزاردهنده» بی‌گمان برای بیننده‌ی هر فیلمی از او در سراسر جهان آشناترین کلیدواژه است. آن چه در برابر دوربین به نمایش در می‌آورد، غالبا بسیار ساده و عادی است؛ عادی بودنی معقول، اما نامعمول که به تدریج سبب آزار تماشاگر می‌شود. به همین دلیل، او در نظر دوستداران سینما میان یکی از «بهترین» و یکی از «تحمل ناپذیرترین» فیلم‌سازان معاصر در نوسان است. در مشرب فکری او، نشانه‌هایی از ایده‌آلیسم آلمانی در فلسفه (فیشته)، اگزیستانسیالیسم سارتری ریشه‌دار در فلسفه هگل، مارکسیسم غیرارتدوکسی (بنیامین - آدورنو)، رمانتیک‌های ادبی (گوته - شیلر)، مکتب رفتارگرایی در روانشناسی و عناصر پایه‌ی سینمای مدرن قابل تشخیص است. فیلم‌های او در کار طرح پرسش‌اند. زمانی بیشترین اعتراض منتقدان به فیلم‌های او در این دو سوال خلاصه می‌شد: «چرا فیلم‌ساز به تمام پرسش‌ها پاسخ نمی‌دهد؟» و «چرا فیلم‌ساز از طریق پاسخ ندادن به سوال‌ها ما را آزار می‌دهد؟» پاسخ او غالبا همین است: «وظیفه‌ی هنر پاسخ دادن به پرسش‌ها نیست و پرسش کردن به معنای پاسخ دادن نیست…»

در ویراست تازه‌ی کتاب، علاوه بر بازنگری و افزودن بخش‌هایی تازه به فصل فیلم‌ها، مقاله‌ای درباره‌ی آخرین فیلمش، پایان خوش آمده، فصل مجزایی هم به اقتباس تلویزیونی هانکه از نوول عصیان نوشته‌ی یوزف روت اختصاص یافته است.

کتاب سینمای آزار

سعید عقیقی
سعید عقیقی (متولد ۹ آبان ۱۳۴۹ - کرمانشاه) فیلم‌نامه‌نویس، مدرس، منتقد و کارگردان سینما.عقیقی نویسنده سه فیلمنامه هفت پرده و شب‌های روشن و صداها است.
قسمت هایی از کتاب سینمای آزار (لذت متن)
در دنیایی که میان تصاویر سرخط خبرهای روزانه و فیلم های اکشن و وحشتناکش تفاوتی دیده نمی شود، دنیایی که یکپارچگی اش فریبی بیش نیست و بیشتر آثار هنری معاصرش هجویه هایی کم مایه و زودگذرند، معمایی که به جای پاسخی قطعی دم به دم پیچیده تر می شود، نماهای بی چشم انداز و گاه ساکن و خالی، اعمالی با انگیزه ای مبهم و دیریاب و نتایجی شگفت آور و هولناک، نباید چندان تازه و عذاب آور باشد، اما هست. پرسش های میشاییل هانکه را پاسخی نیست مگر آگاهی و هشدار: این است راز سینمای آزار و...