کتاب هستی در اندیشه فیلسوفان

Being and Some Philosophers
  • 240,000 تومان
  • تمام شد ، اما میاریمش 😏
  • انتشارات: حکمت حکمت
    نویسنده:
کد کتاب : 29712
مترجم :
شابک : 978-9648713268
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 408
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 1949
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 5
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب هستی در اندیشه فیلسوفان اثر اتین ژیلسون

مطالعه ی وجود یکی از مشغله های اصلی زندگی علمی و فکری اتین ژیلسون بود. هستی در اندیشه ی فیلسوفان در عین حال گواهی بر تداوم آن نگرانی ها و نقطه عطفی مهم در تاریخ مسئله هستی است. این کتاب روش‌های ترجمه هستی را در طول تاریخ ترسیم می‌کند، از وحدت در افلاطون و جوهر در ارسطو تا ذات در ابن سینا و عمل وجود در آکویناس. این به بررسی فراز و نشیب های جوهر و هستی در سوارز و کریستین ولف، در هگل و کی یرکگور می پردازد تا مبانی متافیزیکی و وجودی اندیشه مدرن را کشف کند. و با این حال، هستی و برخی فیلسوفان نه چندان یک تحقیق تاریخی باقی می ماند (اگرچه فقط می توانست توسط یک محقق غرق در تاریخ فلسفه نوشته شده باشد) بلکه به قول نویسنده آن، «کتابی فلسفی و جزمی فلسفی است». در آن انرژی پرشور آن در طول سالیان متمادی ثابت شده است. در واقع، ضمیمه این نسخه اصلاح شده شامل نقدهایی از کتاب توسط دو تومیست و همچنین پاسخ های گیلسون به اعتراضات آنهاست.
کتاب هستی در اندیشه ی فیلسوفان توسط حمید طالب زاده ترجمه شده است. این کتاب را نشر حکمت به چاپ رسانده است.

کتاب هستی در اندیشه فیلسوفان

اتین ژیلسون
اتین هانری ژیلسون فیلسوف فرانسوی از پیروان فلسفه ی تومیسم نو در سال 1884 در پاریس متولد شد. تحصیلات عالیه را در دانشگاه پاریس گذراند. در سال 1907 مدرّسی گرفت و در سال 1913 پس از چندین سال تدریس موفق به اخذ درجه ی دکترا شد. در همین دوره دو رساله ی کوچک و بزرگ دکتری خود موسوم به فهرست مدرسی- دکارتی و آزای در نظر دکارت و نسبت آن با الهیات، را به حیطه طبع آراست.
دسته بندی های کتاب هستی در اندیشه فیلسوفان
قسمت هایی از کتاب هستی در اندیشه فیلسوفان (لذت متن)
به محض اینکه با این پرسش مواجه شویم، ابهام اساسی مفهوم هستی ظاهر می شود. واژه هستی در معنای اول اسم است. در اینصورت یا بر یک هستی دلالت میکند (یعنی جوهر، طبیعت و ذات هر چیز موجود) یا پر خود هستی، یعنی صفت مشترک هر آن چیزی که بحق می توان گفت هست در معنای دوم همین واژه به معنای فعل «بودن» است. هستی، در - مقام فعل، به هیچ وجه بر چیزی که هست، و حتی وجود به معنای عام، دلالت نمی کند بلکه بر همان فعلی دلالت میکند که به موجب آن هر واقعیت مفروضی بالفعلی اهسته با وجود دارد. بهتر است که این فعل را و بودن» بنامیم تا از آنچه معمولا «هستی» می نامند متمایز باشد.