کتاب اندازه گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی

Educational measurement
کد کتاب : 30650
شابک : 978-6006208718
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 718
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2016
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 61
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب اندازه گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی اثر علی اکبر سیف

"اندازه گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی" نوشته ی دکتر "علی اکبر سیف"، اثری است که سال ها به عنوان مرجع در زمینه ی "اندازه گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی" مورد استفاده قرار گرفته است. "علی اکبر سیف" تلاش نموده تا پویایی کتاب را با افزودن مطالب جدید و به روز حفظ نماید، بنابراین در هر ویراست از کتاب "اندازه گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی" شاهد نسخه ای با تغییرات اساسی و متناسب با نیاز روز آموزشی هستیم.
در فصل نخست از کتاب "اندازه گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی" از "علی اکبر سیف"، خواننده با تعریف اصطلاحات مختلفی مواجه است که در ادامه ی اثر تشریح می شوند. فصل های بعدی کتاب به انواع مقیاس های اندازه گیری، دسته بندی شیوه های سنجش و اندازه گیری که در آموزش و پرورش و روان شناسی مورد استفاده قرار می گیرند، نحوه ی دسته بندی، مراحل و فعالیت های مرتبط با ارزشیابی آموزشی، تهیه ی طرحی برای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، استفاده از آزمون های صحیح – غلط، جور کردنی، چندگزینه ای، تشریحی و کوتاه پاسخ در سنجش یادگیری پرداخته است. در ادامه سنجش عملکردی، مشاهده ای، رفتاری، عاطفی و سنجش با استفاده از کارپوشه شرح و بسط داده شده و در فصل پایانی روش اجرا، نمره دهی و تحلیل آزمون ها مورد بررسی قرار گرفته است.
"علی اکبر سیف" در ابتدای کتاب "اندازه گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی"، توضیحاتی در مورد نحوه ی استفاده و به کارگیری مطالب کتاب ارائه داده است و در کنار آن در پایان هر فصل، خلاصه ای از مطالب مطرح شده، به همراه سوالات و تمریناتی که به تفهیم و تثبیت مطالب هر فصل کمک می کنند، در اختیار خوانندگان قرار گرفته است.

کتاب اندازه گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی

علی اکبر سیف
دکتر سیف استاد مسلم روانشناسی تربیتی در ایران است که برای تمامی دانشجویان روانشناسی و معلمان و جامعه آموزش و پرورش شخصیت شناخته شده و محبوبی است.
دسته بندی های کتاب اندازه گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی
قسمت هایی از کتاب اندازه گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی (لذت متن)
تعریف آزمون: آزمون وسیله اندازه گیری در آموزش و پرورش و روانشناسی است معمولا شامل مجموعه ای سوال می شود که در اختیار فرد گذاشته شود تا به آن پاسخ دهد . تعریف گیج و بر لاینر از آزمون : آزمون یک روش نظام دار برای اندازه گیری نمونه ای از رفتار فرد است برای اینکه بتوان آن رفتار را با توجه به معیار یا هنجار ارزشیابی کرد .تعریف آزمون های توانائی : گروهی از آزمون ها هستند که آموخته ها ، مهارت ها و استعدادهای افراد را می سنجند . دسته ای از آنها توانائی های شناختی و دسته ای دیگر توانائی های روانی-حرکتی را اندازه می گیرند .