کتاب شرح حدیث جنود عقل و جهل

Janud Aql wa Jahl
کد کتاب : 32148
شابک : 978-9643350246
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 503
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 1999
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 18
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب شرح حدیث جنود عقل و جهل اثر سید روح الله خمینی

"شرح حدیث جنود عقل و جهل" اثری است به قلم عالم دین و مرجع بزرگ جهان شیعه، حضرت آیت الله "سید روح الله خمینی"، که در آن با تکیه بر آیات و روایات، به شرح این حدیث مشهور می پردازند. این اثر ارزشمند که مملو از گوهرهای اخلاقی و عرفانی است، مطالب روشن کننده ای را پیرامون عرفان نظری، انسان شناسی، اخلاق، فلسفه ی اسلامی، شرح حدیث و تفسیر آن ها در بردارد. "شرح حدیث جنود عقل و جهل" در واقع شرح مفصلی از ویژگی های سربازان عقل و جهل است که شیخ کلینی به صورت مختصر در اصول کافی آن را از جانب امام ششم شیعیان، حضرت امام جعفرصادق (ع) بیان کرده است.
حضرت آیت الله "سید روح الله خمینی"، در جایگاه یک عالم دینی برجسته و معتبر، این شرح درخشان را ارائه نموده اند و تسلط و تبحر ایشان در زمینه ی فقه و دین، سبب شده تا "شرح حدیث جنود عقل و جهل" اثری قابل توجه و مرجع به حساب بیاید. این حدیث نورانی که نکات نهفته بسیار دارد، به چنین قلم رفیعی برای استخراج و تبیین این نکات نیاز داشته که خوشبختانه به همت معمار کبیر انقلاب، این نکته ها در کمال بلاغت و شیوایی تشریح شده اند. امام خمینی ره در شرح انگیزه ی خود برای ارائه ی این اثر فرموده اند که شیوه ی رایج علمای اخلاق جهت پرورش اخلاقی چندان کارآمد نبوده و به جای ارائه ی راهی کاربردی، تنها تئوری ارائه کرده و در بند لفظ و اصطلاح گرفتار شده اند؛ ایشان با تصریح این نکته که هدف اساسی و نهایی شرح احادیث، تصفیه و تذکیه ی نفس است، اثری را ارائه داده اند که راز و رمز این تهذیب را از دل سخنان ائمه بیرون می کشد و مستقیم به مومنان راهشان، عرضه می کند.

کتاب شرح حدیث جنود عقل و جهل

سید روح الله خمینی
سید روح‌الله موسوی خمینی، در شناسنامه سید روح‌الله مصطفوی (۱ مهر ۱۲۸۱ – ۱۳ خرداد ۱۳۶۸) که در بین طرفداران به «امام خمینی» شهرت دارد، اولین رهبر و ولی فقیه ایران و از مراجع تقلید شیعه بود که انقلاب ۱۳۵۷ ایران را رهبری و در پی آن، جمهوری اسلامی را از راه همه‌پرسی، بنیان گذاشت، و تا پایان عمر، آن را رهبری کرد.وی در حوزه علمیه به تحصیل فقه، فلسفه اسلامی و عرفان پرداخت و در سال 1313 به اجتهاد رسید. به گزارش ساواک وی اجازه اجتهاد خود را از عبدالکریم حائری یزدی دریاف...
قسمت هایی از کتاب شرح حدیث جنود عقل و جهل (لذت متن)
و اما ‏‏اقبال این حقیقت جهلیه،‏‏ به واسطۀ محدودیّت و غلبۀ احکام کثرت و‏‎ ‎‏سوائیّت، صورت نگیرد و چون حقیقت عقلیه از تعیّنات سوائیّه عاری و بری‏‎ ‎‏است، ظلمت ماهیّات را در آن تصرفی نیست و نور جمال جبروت بر نکته‏‎ ‎‏سودای خلقی غلبه و قهر دارد؛ از این جهت از رجوع به حقیقت غیبیّه و فنای در‏‎ ‎‏حضرت لاهوت امتناعی ندارد، به خلاف حقیقت وهمیّه که به واسطۀ اشتباک آن‏‎ ‎‏با ظلمات ماهیّات و تعیّنات متکثره و اعتناق آن با اعدام و تحدّدات متشتّته از‏‎ ‎‏ساحت قرب ازلی و آستان قدس سرمدی، بعید و از فنای در آن حضرت،‏‎ ‎‏مهجور است؛ پس لیاقت قبول این اشراق نوری و فیض سرمدی و استعداد‏‎ ‎‏ایتمار به این امر الهی را ندارد. پس، از مقام مقدس اولیای قرب، دور و از محضر‏‎ ‎‏مکرم اصحاب معرفت، مهجور است.‏ ‏‏امّا ‏‏ادبار عقول جزئیّه‏‏ عبارت است از: توجه آنها به کثرات و اشتغال به‏‎ ‎‏تعیّنات، برای اکتساب کمال و ارتزاق روحانیّ و ترقیات باطنیّه روحیّه، که بدون‏‎ ‎‏این وقوع در کثرت صورت نگیرد. و این به یک معنی، خطیئه ‏‏آدم‏‏ یا یکی از‏‎ ‎‏معانی خطیئه ‏‏آدم‏‏ علی نبینا وآله و علیه السلام است؛ زیرا که ‏‏آدم‏‏ علیه السلام ‎‏در تحت جذبۀ غیبیّه اگر مانده بود، و در آن حال فنا و بی خبری که بهشت دنیا به‏‎ ‎‏آن معبر است باقی می ماند، از تعمیر عالم و کسب کمالات ملکیّه، آثاری نبود.‏‎ ‎‏پس به واسطۀ تسلط شیطان بر او، توجه به کثرات حاصل شد و از درخت گندم،‏‎ ‎‏که صورت دنیا در عالم جنت است، تناول نمود. پس از آن توجه، باب کثرت‏‎ ‎‏مفتوح و راه کمال و استکمال، بلکه باب کمال «جلا» و «استجلا» باز شد.