کتاب با چراغ و آینه

Ba Cheragh va Ayeneh
(در جستجوی ریشه های تحول شعر معاصر ایران)
کد کتاب : 32878
شابک : 978-9643725082
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 768
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2011
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 11
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب با چراغ و آینه اثر محمدرضا شفیعی کدکنی

کتاب پیش رو اثری است به قلم استاد فرزانه، دکتر "محمدرضا شفیعی کدکنی" که در آن با "با چراغ و آینه"، "در جستجوی ریشه های تحول شعر معاصر ایران" قدم بر می دارد.
وی در این اثر با ارائه ی چشم اندازی دیگر، به دگرگونی نهادهای اجتماعی، اقتصادی و اصلاحات عباس میرزا می پردازد و مفاهیمی همچون آزادی، آرمان های ملی، میهن پرستی، سویسالیسم، تجدد دینی، نقد خرافات، پلورالیسم دینی و نیروهای مذهبی و مساله ی زن را بررسی می کند تا "در جستجوی ریشه های تحول شعر معاصر ایران"، تصویری همه جانبه به مخاطب ارائه کند. دکتر "محمدرضا شفیعی کدکنی" با معرفی نخستین شعرهای انتقادی، سیاسی، مذهبی و انواع ادبی در عصر مشروطه، چهره های نقد ادبی را در این دوره معرفی می کند و علاوه بر بررسی شعر مشروطه، ویژگی های عمومی ادبیات درباری را در عصری که مقارن با مشروطیت بود، برمی شمرد.
نویسنده در "با چراغ و آینه"، برخی از برجسته ترین پیشگامان در عرصه ی تحول را نام می برد و پس از آن به مراحل آشنایی ایرانیان با شعر فرنگی می پردازد. در برخورد با فرنگ، دگرگونی ساخت و صورت ها بررسی می شود و آغاز نهضت ترجمه در کنار نخستین ترجمه ها مورد توجه قرار می گیرد. "محمدرضا شفیعی کدکنی" از پرداختن به اثر زبان های فرنگی بر شعر فارسی نیز غافل نمی شود و ارتباط ترجمه را با تغییر سبک ها نشان می دهد. در ادامه از مهم ترین مسائلی که در کتاب "با چراغ و آینه" به آن پرداخته شده، سفر از سنت به سمت نوآوری است که در این راستا، نقش برخی از مهم ترین چهره های شعر و ادب فارسی مورد بررسی قرار می گیرد.

کتاب با چراغ و آینه

محمدرضا شفیعی کدکنی
محمدرضا شفیعی کدکنی در نوزدهم مهرماه ۱۳۱۸ در کدکن ( نیشابور ) در خراسان[۱]شفیعی کدکنی سرودن شعر را از جوانی به شیوهٔ قدمایی آغاز کرد و پس از چندی به سبک نو مشهور به نیما یوشیج روی آورد. با انتشار دفتر شعر در کوچه باغ های نشابور نام آور شد. آثار شفیعی را می توان به سه گروه انتقادی و نظری و مجموعه اشعار خود وی تقسیم کرد. آثار انتقادی این نویسنده، شامل تصحیح آثار کلاسیک فارسی و نگارش مقالاتی در حوزه نظریه ادبی می شود، که بخشی از آن ها در زیر آورده شده اند. در میان آثار نظری شفیعی کدکنی کتاب موسی...
قسمت هایی از کتاب با چراغ و آینه (لذت متن)
در ایران کلمه رمانتیسیسم و رمانتیک کلمه محترمی تلقی نمی شود . این امر بیش از آنکه به آراء الیوت و هجوم او به رمانتیسیسم انگلیسی مرتبط باشد، تحت تأثیر تلقینات بعضی از ناقدان ژدانف زده ی طرفدار رئالیسم سوسیالیستی در سال های بعد از شهریور ۱۳۲۰ و مطبوعات آن دوره است ، حال آنکه رمانتیسیسم یکی از بزرگترین جریاناتی است که در تاریخ ادبیات و هنر بشری ظهور کرده است . گوته ، شیلر ، هوگو ، بلیک، کالریج ، لرمانتف ، پوشکین ، ادگار پو ، موزارت ، بتهون ، واگنر و از منظری هلدرلین ، همه و همه ، رمانتیک اند و به تعبیر استاندال ، تمام نویسندگان بزرگ رمانتیک اند . بودلر پا را از این فراتر نهاده و رمانتیسیسم را برابر مدرنیسم دیده است ؛ اعتراف می کنم که من هم ، گاه ، در اوراق این کتاب تحت تاثیر همین گونه تلقینات ، در برابر اصطلاح رمانتیک ، لحن مناسبی نداشته ام . می توانستم به پاکسازی عبارات خودم در باب رمانتیسیسم بپردازم .