کتاب زنان زرخرید

Zanane Zarkharid
بررسی وضعیت کنیزان در ایران از طاهریان تا مغول
کد کتاب : 33376
شابک : 978-6222232337
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 253
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2020
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 3 اردیبهشت

معرفی کتاب زنان زرخرید اثر فریبا کاظم نیا

"زنان زرخرید" کتابی است به قلم "فریبا کاظم نیا" که در آن به "بررسی وضعیت کنیزان در ایران از طاهریان تا مغول" می پردازد. این اثر که در چهار فصل توسط "فریبا کاظم نیا" تدوین شده، پیشینه تاریخی این مساله را در کنار کالاانگاری کنیزان، جنبه های مختلف ارتباطی شان با گروه های اجتماعی و نگاهی به درون این ساختار مورد بررسی قرار می دهد.
نویسنده کتاب "زنان زرخرید" را با پرداختن به وضعیت کنیزان در دوره ی ساسانیان و دویست سال اول دوره ی اسلامی در ایران آغاز می کند و شرایط آن ها در میان قبیله ها و اقوام مهاجر به ایران، یعنی ترکانی که در دشت های آسیای مرکزی مستقر بودند و اعراب در دوران جاهلی و همچنین دوره ی نخست اسلامی، مورد بررسی قرار می دهد. وی سپس به مساله ی کالا انگاری کنیزان، سوای سرشت انسانی آن ها می پردازد و راه هایی که در آن فرد به کنیزی گرفته می شد، قومیت آن ها، نحوه ی ورودشان به قلمروی اسلامی، مراکز اصلی خرید و فروش و نحوه ی قیمت گذاریشان را زیر ذره بین می برد.
"فریبا کاظم نیا" در کتاب "زنان زرخرید"، آموزش کنیزان و نقش های اجتماعی آن ها را بررسی می کند و پیشه های منحصر به فرد و برطرف کردن نیاز های اجتماع توسط آنان و در یک کلام پیوندهای آنان با دیگر گروه های اجتماعی را تشریح می نماید. یکی از نظریاتی که در این کتاب پیرامون آن بحث می شود، نظریه ی کنش اجتماعی پارسونز است و بر اساس متغیرهای الگویی این نظریه، شیوه ی تعامل اجتماع ایرانی در دوره های مذکور با کنیزان، مورد ارزیابی قرار می گیرد.

کتاب زنان زرخرید

قسمت هایی از کتاب زنان زرخرید (لذت متن)
عرصۀ پژوهش زنان تا سال ها در شمار «از یاد رفته های تاریخی» بود تا به مدد برخی آثار مانند «حکایت دختران قوچان» اهمیت پژوهشی این حوزه به دید آمد. هرچند بازهم در این حوزه زنانی چون پریخان خانم و مهد علیا و قرةالعین در مرکز توجه بودند و از انبوه زنان بی نام و نشان در آثار و پژوهش های تاریخی اثری نبود. بردگان نیز از این حکایت مستثنی نبودند، جز اینکه غلامان بیش از هم نوعان مونس خود یعنی کنیزان در معرض توجه قرار گرفتند؛ چون با ورود به ساختار قدرت با عرصه های سترگ پیوند یافتند. کم نیستند غلامانی که به سپاه سالاری رسیدند، حکومت بر پهنه های وسیعی را عهده دار شدند یا حتی سلسله هایی در مصر و هند تأسیس کردند که در منابع تاریخی به «ممالیک» شهره اند. بردگان از ادوار باستان تا اواخر دورۀ قاجار در جامعه ایران حضور داشتند و در پی تصویب قانون «منع خرید و فروش برده در خاک ایران و آزادی بردگان هنگام ورود به ایران» در اسفند سال ۱۳۰۷ شمسی، مبادله و معاملۀ غلام و کنیز منسوخ شد. این تحقیق با این هدف آغاز شده تا قابلیت های پژوهشی گروه های در حاشیه فرادید آید؛ بررسی وضعیت کنیزان در ایران که فرودست ترین قشر زنان بودند. این تحقیق برای پاسخ به این مسئله شکل گرفته که خرید و فروش زنان و دختران در چه جامعه ای با چه ساختارهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ای رخ می داد و عوامل استمرار این پدیده به درازای چندین قرن چه بود؟ برای پاسخ به این پرسش گسترۀ متنوعی از منابع تاریخی، جغرافیایی، سفرنامه ها، تراجم و رجال، اخلاقی و تعلیمی، حکایات و داستان ها و منابع فقهی بررسی شده اند.