کتاب ذن گا

Zenga
(نقاشی ذن)
  • 10 % تخفیف
    290,000 | 261,000 تومان
  • موجود
  • انتشارات: اتفاق اتفاق
    نویسنده:
کد کتاب : 34736
شابک : 978-6229601280
قطع : خشتی
تعداد صفحه : 1178
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب ذن گا اثر ع پاشایی

کتاب حاضر پیرامون هنر و نقاشی ذن نگارش شده است، ذن گا که عنوان این اثر است از دو بخش ذن که به معنای مراقبه درون است و گا که تصویر و نگاره و نقاشی معنا می دهد تشکیل شده و نقاشی ذن ترجمه می شود که البته این ترجمه قادر به رساندن معنای دقیق ذن گا نمی باشد. در این اثر ذن گا به طور کلی معرفی و تشریح شده، آثار هنری مرتبط با ذن ارائه شده و توضیحات لازم پیرامون شان بیان گشته و ابعاد معنوی هنر ذن مورد بررسی قرار گرفته است. کتاب ذن گا (نقاشی ذن) اثری است به انتخاب و ترجمه ع. پاشایی و چاپ انتشارات اتفاق. کتاب حاضر پیرامون هنر و نقاشی ذن نگارش شده است، ذن گا که عنوان این اثر است از دو بخش ذن که به معنای مراقبه درون است و گا که تصویر و نگاره و نقاشی معنا می دهد تشکیل شده و نقاشی ذن ترجمه می شود که البته این ترجمه قادر به رساندن معنای دقیق ذن گا نمی باشد. در این اثر ذن گا به طور کلی معرفی و تشریح شده، آثار هنری مرتبط با ذن ارائه شده و توضیحات لازم پیرامون شان بیان گشته و ابعاد معنوی هنر ذن مورد بررسی قرار گرفته است.

کتاب ذن گا

ع پاشایی
عسکری پاشایی معروف به ع. پاشایی (زادهٔ ۱۳۱۸ ساری، دارابکلا) نویسنده، مترجم، شاعر و شرق‌شناس ایرانی است. او، طبق وصیت احمد شاملو، سرپرستی آثار او را به‌ همراهی آیدا سرکیسیان برعهده دارد.
قسمت هایی از کتاب ذن گا (لذت متن)
سنت ذن خاستگاهش را به تجربه ی روشن شدگی یا بیداری گوتمه می رساند، یعنی به بودای تاریخی که در حدود 2500 سال پیش در هند متولد شده بود. اول به شیوه ی امیرزادگان زندگی می کرد، بعد جوینده ی دین شد و روزی چارزانو زیر درخت بزرگی به مراقبه ی درون نشسته بود؛ و می گویند سوگند یاد کرد یا به روشن شدگی و بیداری می رسد یا می میرد. شبی را به نظاره ی عمیق سپری کرد، که ناگهان کارکردهای درونی و بیرونی عالم بر او روشن شد و او به روشن شدگی، یا «بودی»، رسید و «بودا» شد، که روشنی یافته و بیدار است. ذن، سنت نظاره ی آئین بودا را نشان می دهد. استادان یا مرشدان مراقبه ی سنت ذن را از هند به چین و بعد از آن جا به کره، ژاپن و در قرن بیستم، به غرب بردند. در ژاپن، نقاشی و خوشنویسی از قرن شانزدهم به بعد ابزار اصلی آموزش استادان ذن شد و هنر ذن را حالا یکی از مایه های سرافرازی فرهنگ جهانی می دانند. اگرچه نقاشی و خوشنویسی ذن سرشار از طنز، شادی و آزادی بی بند و مرز است، اما خیلی دورتر از کارتون های شاد، حرف های بامزه و نقش های انتزاعی شاد است. هنر حقیقی ذن همیشه پیام عمیقی دارد؛ پیامی همان قدر ژرف و کلی که در مقدس ترین متن یا پرچالش ترین رساله ی فلسفی آمده است. روا نیست که فکر کنیم هنر ذن انحراف خوشایندی از شکل های «جدی» و «خشک» بیان دینی و هنری است، بل که برعکس، یک ضربه یا نقش قلم ذن از یک استاد روشنی یافته می تواند حقیقت نویی را به بیننده عیان کند.