کتاب در باب حرف مفت

On Bullshit
کد کتاب : 10060
مترجم :
شابک : 9786009739912
قطع : پالتویی
تعداد صفحه : 62
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2005
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 8
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

درباره حرف مفت
On Bullshit
کد کتاب : 35332
مترجم :
شابک : 978-9642242429
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 64
سال انتشار شمسی : 1391
سال انتشار میلادی : 1986
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب در باب حرف مفت اثر هری فرانکفورت

یکی از بارزترین ویژگیهای فرهنگ ما این است که حرف مفت در آن زیاد وجود دارد. همه این را می دانند. هر یک از ما سهم خود را ارائه می دهیم. اما ما تمایل داریم این شرایط را امری طبیعی بدانیم. اکثر مردم نسبت به توانایی خود در تشخیص حرف مفت و خودداری کردن از آن اطمینان دارند. بنابراین این پدیده نگرانی عمدی زیادی ایجاد نکرده است. ما درک درستی از اینکه این حرف مفت چیست، چرا مقدار زیادی از آنها وجود دارد یا چه عملکردهایی را به عهده دارد، درک نمی کنیم. به عبارت دیگر، همانطور که هری فرانکفورت می نویسد ، "ما هیچ نظریه ای نداریم".
فرانکفورت ، یکی از تأثیرگذارترین فیلسوفان اخلاق جهان، تلاش می کند تا چنین نظریه ای را در اینجا بنا کند. فرانکفورت با ترکیب مشخصه های خود از حدت فلسفی، بینش روانشناختی و شوخ طبعی فریبنده، بررسی می کند که چگونه حرف مفت و مفهوم مرتبط با حقه بازی، از دروغ گفتن جدا هستند. او استدلال می کند که آدم هایی که حرف مفت می زنند خود را آنگونه که دروغگویان به مخاطبانشان معرفی می کنند، نشان نمی دهند، یعنی با عامدانه حکم اشتباه صادر کردن در خصوص چیزی که درست است. حرف مفت به هیچ وجه نباید خلاف واقع باشد.
در عوض، آدم های حرف مفت زن، سعی در انتقال تصور خاصی از خود دارند، بدون اینکه نگران باشند که آیا اصلا آن حرف صحت دارد. آنها بی سر و صدا قوانین حاکم بر پایان مکالمه خود را تغییر می دهند تا ادعاهای مربوط به حقیقت و کذب بی ربط باشند. فرانکفورت نتیجه گیری می کند که گرچه حرف مفت می تواند شکل های بی گناهانه ای نیز داشته باشد، اما افراط در آن باعث می شود ظرفیت تمرین کننده در بیان حقیقت تضعیف شود به گونه ای که حتی دروغ گفتن نیز باعث آن نشود. دروغگویان حداقل اذعان می کنند که مهم این است که واقعیت چیست. فرانکفورت می نویسد، از این رو، دشمن بزرگتر حقیقت، حرف مفت است و نه دروغ!

کتاب در باب حرف مفت


ویژگی های کتاب در باب حرف مفت

از پرفروش های نیویورک تایمز

هری فرانکفورت
هری گوردون فرانکفورت (به انگلیسی: Harry Gordon Frankfurt) (زادهٔ ۲۹ مه ۱۹۲۹) فیلسوفِ آمریکایی است. حوزه‌هایِ اصلیِ فعالیتِ او، مربوط به فلسفهٔ ذهن، فلسفهٔ اخلاق، نظریهٔ کنش و خردگرایی قرنِ ۱۷م است. مقالهٔ ۱۹۸۶ او با نامِ در باب مزخرف‌گویی، پژوهشی فلسفی دربارهٔ مفهومِ «حرفِ مزخرف» است که چاپِ آن به صورتِ کتاب در سالِ ۲۰۰۵ میلادی به شکلِ عجیبی پرفروش شد و باعثِ شهرتِ رسانه‌ایِ او و از آن جمله حضورش در برنامهٔ دیلی‌شو گردید. در سالِ ۲۰۰۶، او کتابی مرتبط با نامِ &l...
نکوداشت های کتاب در باب حرف مفت
Terrific. . . . Has anything truer ever been written؟
فوق العاده... چیزی درست تر از این تا حالا نوشته شده است؟
William Watson

Professor Frankfurt concludes that bullshit is a process rather than an end product
پرفسور فرانکفورت نتیجه گیری می کند که حرف مفت بیشتر یک فرآیند است تا محصول نهایی.
Australian Doctor

Frankfurt's book should be required reading for anyone whose speech or writing are intended for public consumption.
هر کسی که چیزی می نویسد یا سخنرانی ای که می کند که در دسترس مرد قرار می گیرد باید این کتاب را بخواند.
Kevin Wood

قسمت هایی از کتاب در باب حرف مفت (لذت متن)
مخاطب حرف مفت کیست؟ حرف مفت زن، بالطّبع، برای هر مخاطبی حرف مفت میزند؛ امّا، در دو موقعیّت برای حرف مفت زدن انگیزه مندتر است: یکی در آن جا که همراهی دیگران با او برای اش نفع چشم گیر و صرف نظرناکردنی دارد؛ عرصه هایی مانند تبلیغات (propaganda) برای فروش کالا، مدیریّت یک سازمان یا موسّسه، سیاست و حکومت، و دین و مذهب عرصه هایی اند که در آنها جلب مشتری اهمّیّت بسیار دارد و، به همین جهت، در آنها بیشترین حرفهای مفت زده میشوند. دیگری در آن جا که مخاطبان قدرت تشخیص حرف مفت را ندارند، مانند عرصه هایی که مخاطبان در آنها بی اطّلاع یا کم اطّلاع اند.

هر پیشنهادی در این باره که برای ساخت حرف مفت چه شروطی منطقأ هم لازم اند و هم کافی ناگزیر تا اندازهای دلبخواهانه است. از یک طرف، تعبیر bullshit (حرف مفت) غالبا به معنایی کم و بیش موسع به کار می رود - صرفا به عنوان فحشی عمومی، نه به همان معنای دقیق کلمه. از طرف دیگر، خود این پدیده چنان فراخ و بی شکل است که هیچ تحلیل قاطع و صریحی از مفهوم آن نمی تواند از تعمیم های ناروا جلوگیری کند. با وجود این، باید بشود سخن مفیدی گفت، هرچند احتمال فیصله بخش بودنش نرود. از هر چه بگذریم، حتی ابتدایی ترین و مقدماتی ترین سوالها درباره حرف مفت همچنان نه تنها بی پاسخ، که نپرسیده باقی مانده اند.