کتاب جلال الدین دوانی

Jalaluddin Davani
فیلسوف ذوق التاله
کد کتاب : 35994
شابک : 978-9643637651
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 454
سال انتشار شمسی : 1399
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب جلال الدین دوانی اثر غلامحسین ابراهیمی دینانی

فرهنگ اسلامی در شئون مختلف از جمله اصول و فقه و حدیث، غنی ست و ما کمتر توانسته ایم غنای آن را به جهان نشان دهیم. فلسفه، با سایر حوزه های معرفت بشری به ویژه علوم، تفاوتی فاحش دارد. هر علمی را می توان فارغ از تاریخش یاد گرفت، اما این نکته درباره فلسفه صدق نمی کند. کمی شوخ طبعی ست، اگر کسی مدعی شود فیلسوف است ولی تاریخ فلسفه نمی داند. متاسفانه تاریخ فلسفه اسلامی را نه خوب نوشته ایم و نه خوب می دانیم.
در تاریخ تفکر عقلی جهان اسلام ماجرای غم انگیزی غالب است، فلسفه همیشه رایج و حتی جایز هم نبوده است، به نحوی که از این بابت فلاسفه بسیاری دشواری ها و مصائب زیادی را تحمل کرده اند. اما بازهم در چنین شرایطی کسانی فلسفه ورزی کرده و درخشیده اند، البته در ایران. در تاریخ فلسفه اسلامی که عمری هزارساله دارد، بیش از نود درصد افراد موثر ایرانی بوده اند.
شمار اندیشمندان بزرگی که در حوزه ی فکری و فلسفی شیراز به منصه ی ظهور رسیده اند، به هیچ وجه اندک نیست؛ ولی با کمال تأسف باید گفت اندیشه ی این بزرگان هنوز مورد بررسی دقیق و انتقادی قرار نگرفته و درباره ی آثار آن ها کم تر سخن گفته شده است.جلال الدین دوانی یکی از اندیشمندان ممتاز مکتب فلسفی شیراز است.

کتاب جلال الدین دوانی

غلامحسین ابراهیمی دینانی
غلامحسین ابراهیمی دینانی (زاده ۵ دی ماه سال ۱۳۱۳) فیلسوف ایرانی است. عمده شهرت وی به علت پژوهش در حکمت اشراق و سهروردی و احیای آن در سال‌های اخیر است. وی با بررسی تمامی آثار و نوشته‌های شیخ شهاب‌الدین سهروردی تاکنون چندین کتاب مهم در رابطه با فلسفه و افکار این فیلسوف ایرانی نگاشته‌است. هم‌اکنون استاد بازنشسته گروه فلسفه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و در دانشگاه‌های تهران، تربیت مدرس، دانشگاه مذاهب اسلامی و دانشگاه آزاد اسلامی به تدریس فلسفه اشتغال د...