کتاب جادو سخن جهان نظامی

Jadoo Sokhan
کد کتاب : 37807
شابک : ‏‫‬‭978-9641651345
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 752
سال انتشار شمسی : 1394
سال انتشار میلادی : 2015
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب جادو سخن جهان نظامی اثر بهروز ثروتیان

"جادو سخن جهان نظامی" اثری است به قلم دکتر "بهروز ثروتیان" که در هفتصد و پنجاه صفحه، به اهمیت جهان ادبی که نظامی ایجاد کرد، می‌پردازد. این کتاب درباره تمام کارهای نظامی است و شعر نظامی مو به مو توسط دکتر "بهروز ثروتیان" تشریح شده است. "جادو سخن جهان نظامی" به دو بخش تقسیم شده است، که یک بخش به "مخزن الاسرار" اختصاص داشته و دیگری پیرامون آثاری که در "هفت پیکر" گردآوری شده، به رشته‌ی تحریر در آمده است. شایان ذکر است که کتاب پیش رو تصحیحی از آثار نظامی نیست بلکه دکتر "بهروز ثروتیان" در این کتاب شرح و تفسیری از آثار نظامی ارائه می‌دهد.
تئوری‌های نظامی در قرن شش هجری و حکمت عملی از منظر او، از قدر و منزلت خاصی برخوردار است.
نظامی گنجه‌ای، هنرمند بی بدیل در زبان و ادبیات فارسی، از نظر شعر و توانایی زبانی و قدرت بیان و جامع بودن گنجینه‌ی اطلاعات از فرهنگ و سرزمین و مردم ایران، آریایی‌ها و یک یک جزئیات زبان فارسی که در ظرایف پسوندها و پیشوندهای افعال و اسامی به کار رفته، در اوج مرتبه و جایگاهی قرار دارد که کسی می‌تواند در ادبیات ملی و جهانی به آن برسد.
نویسنده در این کتاب با زبانی سهل‌الوصول و به دور از پیچیدگی و تکلف، کار نظامی را از آغاز تا پایان شرح می‌دهد و قدم به قدم با شاعر در پیچ و خم کوچه پس کوچه‌ها و بهشت نظامی با شاعر قدم می‌زند و خواننده را نیز به تماشای آنچه به دست او خلق شده می‌نشاند. در پایان این مطالعه که "جادو سخن جهان نظامی" نام دارد، مخاطب خود را در پایان سفری می‌بیند که توبره‌ی خالی او را از جواهر پر کرده و او را با یکی از برترین شاعران تمام ادوار شعر فارسی آشنا ساخته است.

کتاب جادو سخن جهان نظامی

بهروز ثروتیان
بهروز ثروتیان در روز یکشنبه، ۱۱ مهرماه ۱۳۱۶، در میاندوآب متولد شد. در سال ۱۳۵۴ نیز دکتری ادبیات فارسی را از دانشگاه تهران گرفت. ثروتیانتا زمان فوت به تصحیح غزلیات حافظ و کار بر روی تفسیر صفی‌علی‌شاه مشغول بود و آثار بسیارِ دیگری نیز برجای گذاشت.ثروتیان، باآن‌که پیش از این‌ها فعالیت خود را از محافل فرهنگی آغاز کرده بود، اما نخستین کتابش با عنوان بررسی فر در شاهنامهٔ فردوسی در ۱۳۵۰ منتشر شده بود و چاپ نخست آن را انتشارات مؤسسهٔ تاریخ و فرهنگ ایران در سال ۱۳۵۰ منتشر کرد. تحقی...
دسته بندی های کتاب جادو سخن جهان نظامی
قسمت هایی از کتاب جادو سخن جهان نظامی (لذت متن)
شرف نامه یک داستان رزمی و هنری ساده نیست، بلکه منظومه ای فلسفی و اثری انتقادی است که به دست آیینۀ غیب نظامی گنجه ای قبای زرکش شعر و داستان به خود پوشیده است. فریاد اعتراض انسان قرن ششم است که از گلوی پرتوان شاعر و عارف رمزگوی گنجه بیرون می آید، لیکن کلام سرپوشیده و ناشناخته می ماند و حتی بی دقت و تأمل، کلمات آن به خوبی شنیده می شود. به گفتۀ خود وی کتاب شرف نامه گنجنامه ای است که کلید طلسم شکن بسیاری از گنج های راز جهان در آن نهاده شده است: در این گنجنامه ز راز جهان/ کلید بسی گنج کردم نهان/ کسی کان کلید زر آرد به دست/ طلسم بی گنج داند شکست