کتاب پس از بیست سال

Pas Az Bist Sal
کد کتاب : 38859
شابک : 978-6008145707
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 752
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2019
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 12
زودترین زمان ارسال : 6 اردیبهشت

معرفی کتاب پس از بیست سال اثر سلمان کدیور

"پس از بیست سال" اثری است به قلم "سلمان کدیور" در آن خواننده را به کوچه هایی می‌برد که در آن جوانان شامی که سرزمینشان قبلا توسط رومیان اداره می شد، اکنون در عصر ظهور اسلام نیز به رفتارهای همان دوره مشغول‌اند و مسئول آن، حکومت بنی‌امیه است که جهت حفظ قدرت خود، مسلمین را از اسلام حقیقی دور نگه داشته و فریبی به نام اسلام اموی را رواج می‌دهد. آن معرفت سرشار و آموزه‌های عمیق که به علی (ع) برمی‌گشت، چنان توسط امویان وارونه جلوه کرده بود که دیگر همه باورشان شده بود اسلام علی (ع) با اسلام محمد (ص) فرق دارد.
کار به جایی رسید که برخی در زمان شهادت امیرالمومنین در کوفه انگشت به دهان حیرت بردند که مگر علی هم نماز می‌خوانده؟! تصویرسازی دقیق از آن دوران، کاری است که "سلمان کدیور" در رمان خود به انجام رسانده و دوران خلافت عثمان بر مسلمانان و تسلط معاویه بر شام را به تصویر کشیده است.
"پس از بیست سال" با وجود حجم زیادش، ترکیبی دلنشین و روان دارد که سریعا خوانده می‌شود. نثر یکنواخت کتاب یکی از وجوه تمایز آن است. علیرغم حجم بالا، نویسنده از این حالت یکنواخت دور نشده که سبب شده انسجام متن حفظ شود و خواننده با نثری پراکنده مواجه نشود.
مخاطب در در این اثر با مختصاتی از تاریخ اسلام روبه‌رو می‌شود که شاید قبلا در کتاب‌های تاریخ خوانده باشد، اما روایت زیبا و جالب "سلمان کدیور" است که آن را در ذهن او حک می‌کند. داستان جنگ صفین، فصلی مهیج و حماسی از رمان است که نویسنده سعی دارد آن را از یک توصیف خشک تاریخی به اثری با مایه های داستانی بدل کند. روایت عاشقانه سلیم و راحیل نیز به عنوان نیروی محرکه وقایع داستان عمل می‌کند و "سلمان کدیور" از این توانایی در کار خود به خوبی استفاده کرده است.

کتاب پس از بیست سال

سلمان کدیور
سلمان کدیور متولد سال 1365 در شیراز، دارای فوق لیسانس در صنعت نفت مدت فعاليت جدی در حوزه داستان می باشد. ویرتبه اول جنشواره داستان نویسی رسول آفتاب، برگزیده جشنواره ملی الف دزفول، برگزیده جشنواره ملی شکوه شکیبایی می باشد.
قسمت هایی از کتاب پس از بیست سال (لذت متن)
نمی دانم چقدر از پرومته شنیده و خوانده ای؟ همان که در اساطیر و افسانه های یونان به خدای آتش مشهور است. او خدایی از خدایان یونان بود، منتها خلاف آنان قلبش به شوق انسان ها می تپید؛ انسان هایی که به خشم زئوس، خدای خدایان، مبتلا و نور و روشنایی از آنان ستانده شده بود. تحمل چنین ستمی همواره بر پرومته گران می آمد تا این که روزی رنج انسان و زیستنش در ظلمت و سرما او را وادار ساخت علیه دیگر خدایان دست به قیام بزند. او آتش را که تنها مخصوص سرزمین خدایان بود، در نی ای پنهان می سازد و مخفیانه میان انسان ها می آورد و دنیای آنان را لبریز از روشنی و زیبایی و حیات و گرما می کند. آری، پرومته چنین برای انسان و رهایی او از جهل و تاریکی و ستم قیام می کند، تا خدایان بر او خشم گیرند و او را در کوهی زنجیر نمایند و کرکسی را مأمور سازند تا هر روز پاره ای از جگر او را به منقار بکشد. آری محبوبم. جهان امروز نیز سرشار از زئوس هایی است که زندگی را بر مردمان تنگ کرده و در تاریکی جهل فرو برده اند و در این میان علی پرومته ای است که مردمان در جستجوی اویند. او است که عدالت را همچون هم چون شراره ای از آتش حیات بخش برای انسان ها به ارمغان آورده، و به همین جرم، مغضوب خدایان ستم گری چون معاویه شده است.