کتاب ملاحظات درباره دانشگاه

About the university
کد کتاب : 39268
شابک : 978-6006220185
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 454
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2019
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب ملاحظات درباره دانشگاه اثر جواد طباطبایی

"ملاحظات درباره دانشگاه" اثری است از "سید جواد طباطبایی" که مجموعه‌ای از نقدهای وی طی چند سال‌ اخیر را بر چندین اثر ترجمه شده در حوزه‌ی علوم انسانی، به‌ویژه فلسفه، علوم سیاسی و علوم اجتماعی، شامل می‎شود. این نقدها با قلم تند و تیز "سید جواد طباطبایی"، اعتبار و سلامت نظام دانشگاهی ایران را شدیدا مورد تردید قرار داده است.
"ملاحظات درباره دانشگاه" شامل تصاویر کلیدی از دیدگاه "سید جواد طباطبایی" درباره چالش‌های فرهنگی و آموزشی است که از منشور بررسی تأملی درباره ایران دیده می‌شود. وی در نقد خود از افرادی چون "محمود خاتمی"، "حاتم قادری"، "کریم مجتهدی"، "منوچهر صانعی" و "خشایار دیهیمی" به شدت انتقاد کرده است و همچنین ناشران و موسساتی را که در انتشار نوشته‌های این افراد نقش داشته‎اند، شدیدا محکوم کرده است.
"ملاحظات درباره دانشگاه"، روشن‌ترین مواضع "سید جواد طباطبایی" را درباره شخصیت و آینده نهاد دانشگاه پس از انقلاب ۵۷ به تصویر کشیده است. بخش عظیمی از ایراداتی که "طباطبایی" به این نشریات وارد کرده، اساس نحوه نگارش دانشگاهیان و مدعیان علوم انسانی را مورد هدف قرار داده است. "طباطبایی" بر این باور است که بسیاری از افرادی که در موضوعات فوق کتاب می‌نویسند و ترجمه می‌کنند، درک کمی از زبان فارسی دارند و نمی‌توانند به شکل قابل‌قبولی به زبان خود بنویسند. در نتیجه، آنها ممکن است نتوانند آنچه را که می‌نویسند و تفسیر می‌کنند، درست درک کنند و همین امر، منجر به ارائه‌ی اطلاعات نادرست به دانشجویان و پیروان آنها می‌شود. در حقیقت جای چنین انتقادی در جامعه امروز ایران خالی بود چرا که فارسی‌نویسان امروز به درجه‌ای از انحطاط و بی علاقگی نسبت به این زبان رسیده‎اند، که اگر از عوام چشم پوشی کنیم، چنین نقصی را نمی‌توان بر نخبگان فرهنگی و اساتید دانشگاه بخشید.

کتاب ملاحظات درباره دانشگاه

جواد طباطبایی
سید جواد طباطبایی (زادهٔ ۲۳ آذر ۱۳۲۴)استاد و پژوهشگر ایرانی در زمینهٔ فلسفه و تاریخ و سیاست است. او عضو سابق هیئت علمی و معاون پژوهشی دانشکدهٔ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران است. وی از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۵ مشغول تدریس در مؤسسه مطالعات سیاسی-اقتصادی «پرسش» بوده‌است.
دسته بندی های کتاب ملاحظات درباره دانشگاه
قسمت هایی از کتاب ملاحظات درباره دانشگاه (لذت متن)
دانشگاه، در ایران، به ضرورتی تاسیس شد. اگر بخوهم از تعبیری که جلال آل احمد، در غربزدگی، درباره ی دوره ای از تاریخ معاصر ایران به کار برده استفاده کنم، می توانم گفت که خاستگاه این ضرورت تکوین نطفه ی آگاهی از پایداری در برابر خطر نزدیک (برافراشته شدن پرچم استیلای غرب)_ و نه (غربزدگی)، به خلاف آن چه آل احمد گمان کرده بود_ (بر بام) ایرانی بود که از سده هایی پیش از آن از اندیشیدن باز ایستاده بود.

درواقع، علم سیاست جدید، در آغاز در درون نظام های اندیشۀ سیاسی، در معنای عام آن، اعم از فلسفۀ سیاسی در معنای یونانی، الهیات سیاسی در سده های میانه، اندیشۀ سیاسی در معنای محدود آن، از ماکیاولی تا مارکس، نظریه های حقوق طبیعی از گروتییوس و پوفندورف تا نظریه پردازان حقوق عام ملل و روابط بین الملل، مانند امریک دوتل، و نظریه پردازان حقوق عمومی، تدوین شد و در دو سدۀ گذشته، نخست به عنوان ترکیبی از علوم اجتماعی نوبنیاد، مانند جامعه شناسی و شاخه های آن، علوم سیاسی نامیده شد و از آن پس نیز در دهۀ پنجم سدۀ بیستم، پس از دوره ای رکود به سبب سلطۀ نظام های توتالیتر، باتوجه به اینکه علم سیاست بیشتر از آنکه ترکیبی از علوم اجتماعی باشد، به یک علم خاص تبدیل شده، به عنوان یک علم جدید، علم سیاست نامیده شد.