کتاب اندیشه های بایزید بسطامی

Bayazid Bastami
کد کتاب : 40366
شابک : 978-6005138924
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 215
سال انتشار شمسی : 1392
سال انتشار میلادی : 2013
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب اندیشه های بایزید بسطامی اثر سارا شیرازی

"اندیشه های بایزید بسطامی" اثری است به قلم "سارا شیرازی" که جملات قصار از تفکر این عارف بزرگ قرن دوم هجری را در بردارد. کتاب حاضر که در دویست و پانزده صفحه، به همت نشر لیوسا به عرصه‌ی چاپ رسیده، ابعاد مختلف "اندیشه های بایزید بسطامی" را پوشش می‌دهد و هرجایی را که تفکر "سلطان العارفین" به آن نقبی زده، در صفحه‌ی کاغذ پیش روی مخاطب قرار می‌دهد.
"سارا شیرازی" در ابتدای اثر، مختصری از شرح حال "بایزید بسطامی" را ارائه می‌دهد تا خواننده اندکی با مناسبات زندگی و احوالات این عارف برجسته آشنایی پیدا کند؛ سپس در نخستین باب از "اندیشه های بایزید بسطامی" به خداوند، که از بزرگترین و پررنگ‌ترین جایگاه در ذهن وی برخوردار بود، می‌پردازد. از عارف انتظار می‌رود که جایگاه خود را بشناسد و از آن سخن بگوید، بنابراین بخش دیگری از کتاب، به عرفان و معرفت، کشف اسرار و سلوک اختصاص یافته است.
در "اندیشه های بایزید بسطامی"، ترک علایق و فنا نیز به چشم می‌خورد و علاوه بر آن، سکون و حرمت و احترام هم از اجزای تفکر وی به حساب می‌آمد. "بایزید بسطامی" به پالایش درون نیز پرداخته بود و وسوسه‌های راه در این مسیر را نیز برشمرده بود. او مقام هر فرد را تشریح می‌کند و از جایگاه پیر و مرشد تا مقام مادر و دوست، منزلت هر یک را به تصویر می‌کشد. "بایزید بسطامی" به بندگی و توبه و طلب عفو نیز پرداخته و در کنار آن از بینش و آگاهی، محبت، توکل، رزق و روزی، بی‌نیازی و استغنا، ایثار و مدارا، نیازمندی خلق و بی‌نیازی خالق، همنشینی و همصحبتی، سعی و تلاش و زندگی در حال نیز سخن می‌گوید.

کتاب اندیشه های بایزید بسطامی