کتاب بردار این ها را بنویس آقا

Write these sir
خاطرات و نقد روشنفکری ادبی ایران 1340-1360
کد کتاب : 41037
شابک : 978-6006182049
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 694
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2020
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب بردار این ها را بنویس آقا اثر محمود کیانوش

"بردار این ها را بنویس آقا" کتابی است به قلم "محمود کیانوش" که خاطرات و نقد روشنفکری ادبی ایران را از سال های 1340 تا 1360مورد بررسی قرار می دهد. نویسنده در مقدمه ی کتاب اظهار داشته که خاطرات ذکر شده در کتاب "بردار این ها را بنویس آقا" زندگینامه وی نیست؛ بلکه هدف وی از نگارش این مطالب بعد از گذشت چیزی حدود نیم قرن، انتقال تجربه های خود به عنوان شخصی است که هرگز نخواسته در طبقه بندی شعرا، داستان نویسان، منتقدین و یا هر عنوان هنری و ادبی دیگری قرار بگیرد. در واقع این تجربیات شامل تصورات و انتظاراتی بود که وی از شعرا و منتقدین ادبی زمان خود داشت. به مرور زمان این تصورات با تجربیات جایگزین شد و بسیاری از انتظارات در رویکردی که ادیبان زمان او داشتند، از دید "محمود کیانوش" پوچ به نظر رسید.
به این ترتیب کتاب "بردار این ها را بنویس آقا" علاوه بر به تصویر کشیدن این تصورات ، روند تبدیلشان به تجربیاتی را که تلخی آن ها بیشتر از شیرینی شان است، نشان می دهد. یعنی نشان می دهد که چطور در جامعه وی، سیاست و معنویت دچار رابطه ای نامتناسب شدند و چطور او به عنوان یک انسان که به کار ادبی مشغول بود، باید خود را از فریب این رابطه نامتناسب حفظ می کرد.
"محمود کیانوش"، خاطرات و نقد روشنفکری ادبی ایران از دهه ۱۳۴۰ تا ۱۳۶۰،از دیدارش با جلال آل احمد آغاز کرده و به ملاقات های دیگری که با چهره های سرشناس آن زمان صورت گرفته نیز اشاره می کند. پس از آن تکلمه ای با عنوان "بگذار ما این ها را چاپ کنیم آقا!" قرار دارد که در ۲۷ باب، بخش دیگری از زندگی ادبی وی و نگاه او به ادبیات و روشنفکری ایران را به تصویر می کشد.

کتاب بردار این ها را بنویس آقا

محمود کیانوش
محمود کیانوش (زاده ۱۲ شهریور ۱۳۱۳ در مشهد) محقق، شاعر و نویسنده معاصر است. گستره آثار او علاوه بر شعر و داستان، زمینه‌های دیگری چون ترجمه، نقد ادبی و داستان‌های کودکان را در بر می‌گیرد. بر همه اینها باید آثار روزنامه‌نگاری وی را نیز افزود.محمود کیانوش در شهریور ۱۳۱۳ در مشهد زاده شد. او در نوجوانی اوّل به شعر گفتن و بعد به نوشتن داستان کوتاه پرداخت و با تشویق معلّم به این کار ادامه داد و اوّلین داستان او در مسابقه داستان‌نویسی دانش آموزان سراسر کشور برندهٔ مقام اوّل شد...
دسته بندی های کتاب بردار این ها را بنویس آقا
قسمت هایی از کتاب بردار این ها را بنویس آقا (لذت متن)
وارد حیاط نیروی سوم شدیم . این طور که حافظه ام مانده است هفت - هشت نفری ، شاید هم ده-پانزده نفری در جلو پله ها دور یک نفر را گرفته بودند که سنش در حدود پنجاه سالی بود و قد بلندی هم نداشت . آل احمد راه باز کرد و از میان آن ده پانزده نفر مرا به مقابل خلیل ملکی برد و به او چیزی گفت به این مضمون ، "میم شباهنگ که داستان هایش را چاپ کرده ایم ، این آقاست!" و خلیل ملکی هم با وجود اینکه دستی به سر من کشید با دستی به پشتم زد و گفت ، "موفق باشی ، فرزند!" ، حالا فکر می کنم اصلا از منظور آل احمد چیزی دستگیرش نشده بود و اگر هم چیزی دستگیرش شده بود ، این بود که به سر این بچه که حساب ها را در ذهن آل احمد به هم زده است ، دست تشویقی بکشد! نمی دانم چه حالی به من دست داد ، اما این را خوب یادم هست که آن حالی نبود که من تصورش را کرده بودم و انتظارش را داشتم . شاید برای همین بود که دیگر برای هفته نامه نیروی سوم داستان نفرستادم...