کتاب مقدمه ای بر فلسفه

A Preface to Philosophy
کد کتاب : 41101
مترجم : خدیجه الله نیکویی
شابک : 978-6227028911
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 288
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 1975
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب مقدمه ای بر فلسفه اثر مارک بی وودهاوس

کتاب «مقدمه‌ای بر فلسفه»، نوشتۀ مارک بی وودهاوس، یک کتاب درسی کلاسیک در حوزۀ فلسفه محسوب می‌شود که بیش از سی‌سال است که برای آشنایی دانش‌آموزان با موضوعات، چالش‌ها و پیامدهای نظریات فلسفی استفاده می‌شود. این کتاب به موضوعات اساسی مانند پرسش‌های فلسفی مشخص، هدف فلسفه‌ و تمرین انجام تفکر فلسفی‌ می‌پردازد. همچنین وودهاوس در این کتاب، راهنمایی‌ها و مشاوره‌هایی در‌مورد روش خواندن، تجزیه‌و‌تحلیل و ارزیابی متون فلسفی، چگونگی ساخت و ارائۀ یک استدلال فلسفی و همچنین، نحوۀ اجتناب از دام‌ها و خطاهای رایج در نوشتار فلسفی، ارائه می‌دهد.
وودهاوس در نوشتار این کتاب بر این فرض تکیه کرده است که فلسفه فعالیتی ارزشمند و لذت‌بخش است که می‌تواند زندگی فکری و اخلاقی ما را غنی و متحول کند. وی همچنین استدلال می‌کند که فلسفه یک رشتۀ خشک یا انتزاعی نیست، بلکه رشته‌ای زنده و مرتبط با زندگی ما‌ست که می‌تواند به برخی از مهم‌ترین و دشوارترین پرسش‌ها و مشکلات وجودی انسان بپردازد. علاوه‌بر این وودهاوس، برخلاف تصور عموم، بیان می‌دارد که فلسفه صرفا یک فعالیت عقلانی انفرادی یا نخبه‌گرایانه نیست و می‌تواند یک رشتۀ اجتماعی و دموکراتیک باشد که گفت‌وگو و همکاری بین افراد و فرهنگ‌های مختلف را تقویت کند.
هر یک از فصول این کتاب بر جنبه یا موضوع متفاوتی از فلسفه، مانند ماهیت و دامنۀ مباحث فلسفه، روش‌ها و ابزارهای فلسفه، تاریخ و سنت‌های شکل‌گرفته در فلسفه و شاخه‌ها و زمینه‌های آن تمرکز دارد. این کتاب همچنین شامل واژه‌نامه‌ای از اصطلاحات و مفاهیم کلیدی فیلسوفان، یک کتابشناسی برای مطالعۀ بیشتر و مجموعه‌ای از تمرین‌ها و سوالات برای غور و تأمل بیشتر دانش‌آموزان در مسائل فلسفی است. باید افزود که در این کتاب از نمونه‌ها و تصاویر مختلفی از آثار و مکاتبات فیلسوفان مشهوری مانند افلاطون، دکارت، هیوم، کانت و ویتگنشتاین و همچنین، از بافت تاریخی و فرهنگی زمان آن‌ها، مانند یونان‌باستان، اروپای قرون‌وسطی، دوران‌مدرن و جهان‌معاصر، استفاده‌شده است. با این اوصاف می‌توان گفت که هدف وودهاوس از تحریر کتاب «مقدمه‌ای بر فلسفه»، ارائه‌ی درآمدی قابل فهم و لذت‌بخش برای فلسفه و برانگیختن علاقه و تحقیق بیشتر در‌مورد اندیشه و میراث این رشته است.

کتاب مقدمه ای بر فلسفه