کتاب نگره های نمایشی و نانموده های ساختاری

Dramatic Concepts
(نقد و بررسی چهارده نمایشنامه کوتاه)
کد کتاب : 43495
شابک : 978-9645064301
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 188
سال انتشار شمسی : 1390
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 10 اردیبهشت

معرفی کتاب نگره های نمایشی و نانموده های ساختاری اثر حسن پارسائی

تقریبا در همان سال های آغاز جنگ تحمیلی بود که تئاتر دفاع مقدس نیز متولد و گونه جدیدی به هنر نمایش ایران اضافه شد. از همان زمان با توجه به این که اکثر هنرمندان تئاتر با نمایش های جنگی زیاد سروکار نداشتند، بحث چگونگی خلق یک درام جنگی استاندارد مطرح بوده و هست. در این زمینه همیشه سئوالاتی چون چگونگی شکل گرفتن پرسوناژهای نمایشنامه جنگی و یا چگونگی خلق شخصیت های این گونه آثار، تقریبا بی پاسخ مانده اند. از آن جایی که نمایشنامه، هسته ابتدایی خلق یک اثر نمایشی است، حسن پارسایی در کتابش به بررسی 14 نمایشنامه جنگی پرداخته تا جوابی برای سئوال های مطرح در این زمینه پیدا کند.
پارسایی در واقع خواسته با بررسی این نمایشنامه ها، اشکالات عمده متون جنگی را به نویسندگان گوشزد کند؛ او در نقدهایش نشان می دهد که چطور یک درام جنگی بر اثر شتابزدگی نویسنده به گزارشی عاطفی تبدیل می شود و یا چطور احساس گرایی بیش از حد نمایشنامه نویس، شخصیت های تعریف نشده را به ساختار درام تحمیل می کند. با توجه به نقدهای علمی پارسایی، این کتاب برای کسانی که به طور جدی به تحلیل و بررسی نمایشنامه می پردازند و می خواهند بدانند چگونه یک نمایش دچار مشکل و عارضه مندی می شود، می تواند بسیار مفید باشد.

کتاب نگره های نمایشی و نانموده های ساختاری

حسن پارسائی
حسن پارسایی سال 1336 در سنندج متولد شد. دوران دبستان، راهنمایی و دبیرستان را در همانجا گذراند. او از همان سال­های دوران کودکی به داستان­های کوتاه بسیار علاقه داشت و داستان­­هایی را که در مجله کیهان بچه ­ها چاپ می­شد، میخواند. همزمان مجذوب سینما شد و بیشتر وقت خود را با رفتن به سینما و خواندن داستان­های کوتاه می­گذراند. در دوران راهنمایی شروع به سرودن شعر کرد. در سال­های آخر دبیرستان به طور جدی به نقد و بررسی فیلم­ها، اجرای نمایش­ها و هنرهای تجسمی پر...
دسته بندی های کتاب نگره های نمایشی و نانموده های ساختاری