کتاب جستاری چند در فرهنگ ایران

Iran's culture
کد کتاب : 43561
شابک : 978-9644164088
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 420
سال انتشار شمسی : 1398
سال انتشار میلادی : 1997
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب جستاری چند در فرهنگ ایران اثر مهرداد بهار

"جستاری چند در فرهنگ ایران" اثری است از استاد "مهرداد بهار" که مجموعه‌ای از مقالات و گفت‌وگوهایی درباره فرهنگ، تاریخ و زبان ایران باستان است را در بردارد. مقالات این کتاب، نوشته‌هایی هستند که طی سی سال اخیر گردآوری و منتشر شده اند و کتاب در مجموع موضع روشنی نسبت به فرهنگ ایران‌زمین دارد. "جستاری چند در فرهنگ ایران" از استاد "مهرداد بهار" از یک دیدگاه اجتماعی-تاریخی برخوردار است که به دنبال حقیقت عینی و منطقی است و پدیده‌های اجتماعی-تاریخی را از طریق بررسی عینی و نه ذهنی واکاوی می‌کند. با این وجود، بهره بردن از این سبک و دیدگاه، به معنای باطل بودن سایر دیدگاه‌ها نیست. خواننده با مطالعه‌ی "جستاری چند در فرهنگ ایران" به همت "مهرداد بهار"، می‌تواند از چنین تحقیقات گسترده‌ای، آزادانه مکاتب مختلف فکری را بشناسد و رویکرد خود را برای بررسی موقعیت‌ها انتخاب کند.
هیچ مطلبی به خودی خود، در این طرز تفکر انتخابی نویسنده اتفاق نمی‌افتد و علل رخدادهای اجتماعی-تاریخی فردی نیستند، بلکه نیازمند شرایط مساعد هستند و عوامل جغرافیایی و روانی انسانی در ایجاد رویدادها تاثیرگذارند.
با این اوصاف، مطالب خاصی در این کتاب وجود دارد که خواننده را به تامل وا‌ می‎دارد. علل انقراض اشکانیان، تضاد تجارت و بازرگانی در ایران زمان اشکانی، آیین زورخانه و پیوند آن با عیاری و آنچه در مورد دگردیسی اساطیر به حماسه در ایران بیان شده، همگی موضوعات بدیعی است که قابل تامل و ارزیابی است. اگرچه این فرضیه که مبنی بر تأثیرپذیری فرهنگ ایران از تمدن بین النهرین است، مورد بحث مورخان غربی قرار گرفته است، اما هرگز در کتاب مستقلی مطرح نشده است و "جستاری چند در فرهنگ ایران" از "مهرداد بهار"، در این مساله پیشرو بوده است.

کتاب جستاری چند در فرهنگ ایران

مهرداد بهار
ملک مهرداد بهار (زاده ۱۰ مهر ۱۳۰۹ - مرگ ۲۲ آبان ۱۳۷۳) نویسنده و پژوهشگر ایرانی بود. وی پنجمین فرزند ملک الشعرای بهار بود.مهرداد بهار تحصیلات آغازین خود را در دبستان جمشید جم و دوره دبیرستان را در دبیرستان های فیروز بهرام و البرز به پایان رساند. سپس در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران در رشته ادبیات فارسی نام نویسی کرد، ولی دو سال پس از آن به دلیل فعالیت های سیاسی از دانشگاه رانده شد. سپس چهارسال به زندان افتاد تا اینکه در بهار ۱۳۳۴ از زندان آزادشد. آنگاه دوباره به دانشگاه رفت و سرانجام در ۱۳۳۶ تح...
قسمت هایی از کتاب جستاری چند در فرهنگ ایران (لذت متن)
مساله مهم دیگر که در ادبیات فارسی نظیری ندارد، استواری شگفت آور داستان هایی چون سودابه و سیاوش؛ سیاوش و افراسیاب؛ رستم و سهراب؛ و رستم و اسفندیار است، که همه سوگنامه اند. نیز باید از داستان ضحاک، کاوه و فریدون؛ داستان بیژن و منیژه؛ و داستان هایی دیگر یاد کرد که سراسر شاهنامه مشحون از آنهاست. به ویژه سوگنامه های شاهنامه که بالاتر یاد شد، قابل مقایسه دقیق با بهترین تراژدی های فرهنگ غرب است.