کتاب نظریه های نقد ادبی معاصر

Critical Theory Today
کد کتاب : 44090
مترجم : مازیار حسین زاده
شابک : 978-9647470490
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 664
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1998
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 5
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب نظریه های نقد ادبی معاصر اثر لیس تایسن

نسخه سوم کاملا به روز شده او از نظریه های نقد ادبی معاصر مقدمه ای در دسترس برای نظریه انتقادی معاصر ارائه می دهد و پوشش عمیقی از رایج ترین رویکردهای تحلیل ادبی امروزی ارائه می دهد، از جمله: فمینیسم; روانکاوی؛ مارکسیسم؛ نظریه پاسخ خواننده؛ نقد جدید; ساختارگرایی و نشانه شناسی؛ ساختارشکنی؛ تاریخ گرایی جدید و نقد فرهنگی؛ نظریه لزبین، همجنس گرا و دگرباش؛ نقد آمریکایی آفریقایی تبار و انتقاد پسااستعماری.
کتاب حاضر نوشته ی لیس تایسن، با این هدف نوشته شده است که پیچیدگی های نظریه های نقد ادبی معاصر را با زبانی تا حد ممکن فهمیدنی تبیین کند. فرض نویسنده این بوده است که این کتاب را دانشجویانی می خوانند که هیچ گونه آشنایی تخصصی قبلی با نظریه و نقد ادبی جدید ندارند. از این رو، در هر فصل از کتاب، نویسنده یکی از رهیافت های مهم نقد ادبی را به تفصیل و با زبانی روشن معرفی می کند و در پایان همان شر فصل پرسش هایی را مطرح می سازد که حکم راهنمایی های عملی برای نقد متون ادبی با استفاده از همان رهیافت را دارند. همچنین، در پایان هر فصل، رهیافت نقادانه ی توضیح داده شده در همان فصل به رمان گتسبی بزرگ نوشته ی ف. اسکات فیتسجراند اعمال گردیده و در واقع نویسنده این رمان را از منظر تک تک نظریه های معرفی شده در این کتاب، نقد کرده است. از آنجا که مترجم توانا، مرحوم کریم امامی این رمان را قبلا به زبان فارسی ترجمه و منتشر کرده بود، نقل قول های نویسنده از این رمان را به ترجمه ی مرحوم کریم امامی (با اندکی دخل و تصرف و نیز با تطبیق رسم الخط) آوردیم تا مراجعه به ترجمه ی فارسی موجود از این رمان باعث سردرگمی خواننده نشود. ارجاعات نویسنده به صفحات رمان نیز در کتاب حاضر با شماره صفحاتی که همان نقل قول ها را در ترجمه ی فارسی مشخص می کنند، عوض شده است. همچنین هر فصل شامل فهرستی از منابع مربوط به رهیافت توضیح داده شده در همان فصل است که این فهرستها به صورت ضمیمه در پایان کتاب عین آورده شده اند.

کتاب نظریه های نقد ادبی معاصر

لیس تایسن
لوئیس تایسون (متولد 3 ژوئیه 1950) استاد امریتای انگلیسی در دانشگاه ایالتی گرند ولی، ایالات متحده است. او نویسنده کتاب Critical Theory Today: A User-Friendly Guide (چاپ سوم ، Routledge ، 2014) است.
دسته بندی های کتاب نظریه های نقد ادبی معاصر
نکوداشت های کتاب نظریه های نقد ادبی معاصر
Lois Tyson's Critical Theory Today is an accessible introduction to many of the major schools of literary interpretation. She provides clear explanations and illuminating cross-comparisons that work very effectively in the undergraduate classroom.
این کتاب مقدمه ای در دسترس برای بسیاری از مکاتب اصلی تفسیر ادبی است. نویسنده توضیحات روشن و مقایسه های متقابل روشنگری را ارائه می دهد که در کلاس کارشناسی بسیار موثر عمل می کند.
Elizabeth Renker

Tyson has covered the entire range of current theories and presents them in accessible prose.
تایسون طیف وسیعی از نظریه های جاری را پوشش داده و آنها را به نثر قابل دسترس ارائه کرده است.
Walter A. Davis

قسمت هایی از کتاب نظریه های نقد ادبی معاصر (لذت متن)